Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Sports industry: state regulation, entrepreneurship or public-private partnership

EDN: XQOLGH

Abstract

The paper focuses on the authors' views on the relevance of the state intervention the need for state intervention and regulation in the sport sector. Whereas modern sport is not only a social but also an economic phenomenon, its development, affects the interests of all socio-economic groups. To answer the question whether the state regulation in sport and in the sports industry is needed, the authors conducted a number of studies: comparative (other countries' experience has been studied), economics and statistics (the analysis of statistical information has been carried out) and empirical (a public-opinion poll has been held). Drawing on the example of auto racing the features of the interaction between the public and private entities in the sports industry are demonstrated. The paper justifies the need of the state intervention in sports organizations performance by reference to the definitions of sport as business and physical activity and culture.

About the Authors

L. Orlova
Plekhanov Russian University of Economics


A. Ilin
Moscow University of Finance and Industry «Synergy»


S. Ostroukhov
Plekhanov Russian University of Economics


References

1. Галкин В. В. Экономика спорта и спортивный бизнес. М.: КНОРУС, 2006. - 320 с.

2. Гуттман А. Капитализм, протестантизм и современный спорт // Логос. 2013. № 5. С. 2-42.

3. Гапонова С. Н., Рац В. С. Социально-экономическая ответственность предпринимателей // Вопросы новой экономики. 2013. № 1 (25). С. 71-74.

4. Солнцев И. В. Нематериальные активы спортивного клуба: структура и особенности оценки // Вестник финансового университета. 2015. № 1. С. 112-117.

5. Леднев В. А. Конкуренция в спорте: новые тренды и закономерности развития // Современная конкуренция, 2012. № 6 (36). С. 83-87.

6. Леднев В. А., Первушина Е. А. Тенденции развития студенческого спорта в России // Экономические науки. 2016. № 141. С. 38-44.

7. Квасцов С. А. Необходимость признания в качестве специфических объектов нематериальные активы, созданные в некоммерческих организациях при осуществлении спортивной подготовки в рамках выполнения государственного задания // Известия Сочинского государственного университета. 2014. № 4-1. С. 96-102.

8. Алексеев С. В. Спортивный менеджмент. Регулирование организаций и проведение физкультурных и спортивных мероприятий / под ред. П. В. Крашенникова. М.: ЮНИТИ-ДАНА: Закон и право, 2015. - 687 с.

9. Кокоулина О. В., Галинский Д. В. Совершенствование системы мотивации в спортивных клубах // Инфраструктурные отрасли экономики: проблемы и перспективы развития. 2013. № 2. С. 166-171.

10. Кокоулина О. П., Копылова Н. Е., Ефремова Н. Г., Зайцев В. А. Повышение заинтересованности студентов в занятиях физической культурой // Теория и практика физической культуры. 2017. № 9. С. 22-24.

11. Орлова Л. Н., Остроухов С. А. Предпринимательство в спорте или как формируется конкурентоспособность спортивных организаций // Российское предпринимательство. 2017. Т. 18. № 3. С. 405-416.

12. Ильин А. Б. «Формула 1» как международная предпринимательская структура и ее влияние на развитие национальных экономик: монография. М.: ФГБОУ ВО «РЭУ им. Г. В. Плеханова», 2017. - 276 с.


Review

For citations:


Orlova L., Ilin A., Ostroukhov S. Sports industry: state regulation, entrepreneurship or public-private partnership. Journal of Modern Competition. 2018;12(2-3):115-125. EDN: XQOLGH

Views: 3


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)