Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Entrepreneurship theory: space of functional approach

EDN: XRQRUD

Abstract

This paper considers how constructive and functional approaches to studying entrepreneurship can be applied in accordance with interdisciplinary methodology. It discusses problems of identification of entrepreneurs - identification and systematization of the executable of their professional functions due to the target goals of business's role in life and which form the content of entrepreneur-ship as one of areas of human activity. The author draws attention to the need to systematize entrepreneurial functions, which form the core of the identity of the entrepreneurial profession and forms its unique functional specificity, which distinguishes it from the professions of manager, engineer, inventor, designer, economist, and other professions that have their own functional specificity. The article also considers the question of correlation of the core identity of entrepreneurial profession with entrepreneurial functions and personality traits of entrepreneurs. Namely, it is described the structure of blocks of personal traits of entrepreneurs necessary for them to conduct successful entrepreneurial activity. The author concludes that the application of the functional approach would make it possible to successfully advance in solving the scientific problem of substantiating the irreducible identification core of the system of theoretical entrepreneurship concepts, its evolution, as well as to achieve an orderly application of the «entrepreneurial» terminology in theory and practice.

About the Author

Yu. Rubin
Moscow University for Industry and Finance «Synergy», Russian Association for Entrepreneurship Education


References

1. Гришаева Л. В. Методологические основы теории предпринимательства: вариант систематизации // Экономическая социология. 2012. URL: http://ecsocman.hse.ru/data/2012/08/09/1 265 219 640/3.pdf.

2. Климов Е. А. Введение в психологию труда. М.: Культура и спорт; ЮНИТИ, 1998. С. 65-67.

3. Лайонс Т. Социальное предпринимательство. Миссия - сделать мир лучше. М., 2014.

4. Лебре Э. Стартапы. Чему мы еще можем поучиться у Кремниевой долины. М.: Издательский дом ООО «Корпоративное издание», 2010.

5. Орлов В. И. Философия бизнеса в обществах переходного типа. Минск: Экономпресс, 2004. С. 25.

6. Пономарев О. Б., Светуньков С. Г. К вопросу о базовых дефинициях теории предпринимательства // Современная конкуренция. 2016. № 1. С. 33.

7. Предпринимательское образование в России и за рубежом: история, содержание, стандарты, качество / под. ред. Ю. Б. Рубина. М.: Московский финансово-промышленный университет «Синергия», 2015.

8. Рофе А. И. Рынок труда: учебник. М.: Кнорус, 2016. С. 10.

9. Рубин Ю. Б. Высшее предпринимательское образование в России: диагностика проблемы // Высшее образование в России. 2015. № 11.

10. Рубин Ю. Б. Формирование компетенций в сфере предпринимательства на образовательном пространстве бакалавриата // Высшее образование в России. 2016а. № 1.

11. Рубин Ю. Б. Образовательная программа по предпринимательству в бакалавриате и условия ее реализации // Высшее образование в России. 2016б. № 2.

12. Рубин Ю. Б. Возможности и перспективы обучения индивидуальному предпринимательству в организациях СПО // Среднее профессиональное образование. 2016 в. № 2.

13. Рубин Ю. Б., Алексеева Е. В., Леднев М. В., Можжухин Д. П. Обучение предпринимательству: пути укоренения в вузовском сегменте российского образования // Современная конкуренция. 2017а. № 1.

14. Рубин Ю. Б., Леднев М. В., Можжухин Д. П. Матрица компетенций как инструмент обучения предпринимательству в бакалавриате // Высшее образование в России. 2017б. № 6.

15. Рубин Ю. Б. Конкуренция. Обучение предпринимательству. Система бизнеса. М.: Московский финансово-промышленный университет «Синергия», 2018. С. 75-92.

16. Соломон Д., Мэтьюз Ч. Путаница в обучении управлению малым бизнесом и предпринимательству: количественный анализ // Современная конкуренция. 2017. № 1. С. 121-142.

17. Чепуренко А. Ю. Теория предпринимательства: новые вызовы и перспективы // Форсайт. 2015. Т. 9. № 2. С. 44-57.

18. Шадриков В. Д. Профессиональные способности. М.: Университетская книга, 2010. С. 122-196.

19. Шумпетер Й. Теория экономического развития. М.: Прогресс, 1982. С. 169-186.

20. Энгель Дж. С., Шиндехутт М., Нек Х. М., Смайлор Р., Росси Б. Что я узнал о преподавании предпринимательства: взгляды пяти педагогов-мастеров // Современная конкуренция. 2017. № 1. С. 104-120.

21. McGrath R. G., MacMillan I. C.. The Entrepreneurial Mindset: Strategies for Continuously Creating Opportunity in an Age of Uncertainly. Vol. 284. Harvard Business Press, 2000

22. Morris M. H., Webb J. W., Fu J., Singhal S. A Competency-Based Perspective on Entrepreneurship Education: Conceptual and Empirical Insights. Journal of Small Business Management, 2013. No. 51 (3). P. 352-369.

23. White R. J., D'Souza R. R. Links Between Learning Speed and Opportunity Recognition. Annals of Entrepreneurship Education and Pedagogy: In Association with the United States Association for Small Business and Entrepreneurship (USASBE). 2014. P. 21-32.


Review

For citations:


Rubin Yu. Entrepreneurship theory: space of functional approach. Journal of Modern Competition. 2018;12(1):83-103. EDN: XRQRUD

Views: 5


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)