European experience and the prospects of the development of the entrepreneurial education at the Russian schools
EDN: XRQRTN
Abstract
The authors have discussed the main approaches to the entrepreneurial education organization in the European countries nowadays. Based on the study of the basic documents of the EU on the organization of entrepreneurial education, its strategies and success factors are described in article. The differences in the approaches to the content of entrepreneurial education and in the assessment of its value as factor of the personal development of the students are revealed by authors. The article analyzes the items of the current State federal educational standards of the general education from the point of the perspective of the development of the entrepreneurial education in Russian schools. The authors have proved the advisability of the meta-subject approach in teaching the basics of entrepreneurship for the junior schoolchildren. It is suggested that in the basic school the entrepreneurial education within the framework of the current educational standard has to be introduced by a subject of «Fundamental of Entrepreneurship» as the school component. The authors have proposed to use the practical-oriented tasks during the learning the subjects related to the subject area of «Technology» and also to use the interactive forms of training As well. At high school inclusion in the educational standard of the special subject area called «Economic and legal bases of the entrepreneurial activity» directed to completion of the creation of the entrepreneurial competences at the graduate of high school is offered.
Keywords
About the Authors
M. MusarskiyE. Platonova
O. Igumnov
References
1. Национальный отчет «Глобальный мониторинг предпринимательства. Россия 2016/2017». URL:gem_russia_2016-2017.pdf
2. Постановление Правительства РФ от 23 мая 2015 г. № 497 «О Федеральной целевой программе развития образования на 2016-2020 гг.».
3. Платонова Е. Д. Предпринимательская активность в системе категорий теории предпринимательства // Актуальные вопросы экономических наук: сборник материалов Международной научно-практической конференции: в 2 ч. Часть 1. Под общ. ред. Ж. А. Мингалевой, С. С. Чернова. Новосибирск: Издательство НГТУ, 2011. С. 102-106.
4. Рубин Ю. Б. Предпринимательское образование в России и за рубежом: история, содержание, стандарты, качество: монография / под общей редакцией Ю. Б. Рубина. М.: Московский финансово-промышленный университет «Синергия», 2015. - 416 с.
5. Рубин Ю. Б. Высшее предпринимательское образование в России: диагностика и проблемы // Высшее образование в России. 2015. № 11. С. 5-17.
6. Рубин Ю. Б., Алексеева Е. В., Леднев М. В., Можжухин Д. П. Обучение предпринимательству: пути укоренения в вузовском сегменте российского образования // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 1.
7. Рубин Ю. Б., Леднев М. В., Можжухин Д. П. Матрица компетенций как инструмент обучения предпринимательству в бакалавриате // Высшее образование в России. 2017. № 6.
8. Седов В., Широкова Г. Как в России учат предпринимателей. URL: https://www.e-xecutive.ru/education/mbarus/1918317-kak-v-rossii-uchat-predprinimatelei.
9. Стулов Р. С. Обучение основам предпринимательства в процессе технологической подготовки школьников: автореф.... канд. пед. наук: Шуя, 2005. -18 с.
10. Харджиева С. В. Преподавание основ предпринимательства в гимназии// Экономика в школе. 2009. № 3/4 (49/50). С. 25-33.
11. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего общего образования (в ред. Приказа Минобрнауки России от 29.12.2014 № 1645). URL: https://минобрнауки.рф/документы/543.
12. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования (в ред. приказов Минобрнауки России от 26.11.2010 № 1241, от 22.09.2011 № 2357, от 18.12.2012 № 1060, от 29.12.2014 № 1643. URL: httpsV/минобрнауки. рф/ документы/543.
13. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования (в ред. приказа Минобрнауки России от 29.12.2014 № 1644). URL: https://минобрнауки.рф/документы/543.
14. European Commission. Green Paper Entrepreneurship in Europe. COM (2003) 27. URL: http://ec.europa.eu/oslo_agenda_final_en.pdf.
15. European Commission, 2006. The Oslo Agenda for Entrepreneurship Education in Europe. 2006. URL: http:// oslo_agenda_final_en.pdf.
16. European Commission. Expert Group on Indicators on Entrepreneurial Learning and Competence: Final Report. 2014. URL: http://ec.europa.eu/education/library/reports/2014/entrepreneurial-expert-report_en.pdf.
17. European Commission. Innovation Competitiveness Report 2011. URL: Режим доступа: http://ec.europa.eu/re search/ innovation-union/index_en.cfm?pg=home§ion=comp etitiveness-report&year=2011. P. 44.
18. European Commission/EACEA/Eurydice. Entrepreneurship Education at School in Europe. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2016.
19. McCoshan A. et al. Towards Greater Cooperation and Coherence in Entrepreneurship Education. Report and Evaluation of the Pilot Action High Level Reflection Panels on Entrepreneurship Education initiated by DG Enterprise and Industry and DG Education and Culture. 2010. URL: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/s me/promoting-entrepreneurship/education-training-entrepreneurship/ reflectionpanels/files/entr_education_panel_en.pdf.
20. Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. URL: http://ec.europa.eu/education/sites/education/files/swd-recommendation-key-competences-lifelong-learning.pdf.
21. Rosendahl Huber L., Sloof R., van Praag C. M. The Effect of Early Entrepreneurship Education: Evidence from a Field Experiment // European Economic Review. 2014. Vol. 72. 11.2014. Pp. 76-97.
Review
For citations:
Musarskiy M., Platonova E., Igumnov O. European experience and the prospects of the development of the entrepreneurial education at the Russian schools. Journal of Modern Competition. 2018;12(1):62-75. EDN: XRQRTN