The system analysis of the current state of entrepreneurship education in universities in the Russian Federation
EDN: USRVYY
Abstract
The modern stage of development of business education in Russia can be characterized as the completion of primary formation of the system. Identifies the main components of entrepreneurship education, with particular attention paid to the training of entrepreneurs in universities: the basic ideas and approaches that underlie such training, presents the main pedagogical conditions of its effectiveness, identified current problems and contradictions. The leading problem is the lack of specialized training programs in the field of «Entrepreneurship». Training of entrepreneurs is conducted through a variety of bachelor, on the basis of various educational models, significantly different to its pedagogical effectiveness and do not have signs of consistency and complexity. In this regard, the main task of the current phase is the backbone of beginning the search, ensure the integrity and effectiveness of preparing students for their own entrepreneurial activities in the sphere of small and average business, on the basis of existing non-core («non-entrepreneur») higher education programs.
About the Authors
Yu. PesotskiiO. Grigoreva
A. Chistova
References
1. Баранова Н. А., Мезина Л. Г. Тенденции развития предпринимательского образования в России // Глобальный научный потенциал. 2015. № 10 (55). С. 129-131.
2. Барыжикова Е. В. Организационно-педагогические условия обеспечения единства теоретического и практического компонентов обучения основам предпринимательства: дисс.... канд. пед. наук. М., 2004. 190 с.
3. Белова Е. В. Личностные особенности успешных предпринимателей малого и среднего бизнеса: дисс.. канд. психол. наук. СПб., 2012. 185 с.
4. Гайдученко Т. Н. Профессиональное образование как фактор формирования и развития социальной группы предпринимателей: дисс.... канд. соц. наук. Казань, 2003. - 190 с.
5. Довбий И. П. Проблемы предпринимательского образования в контексте развития семейного предпринимательства // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2016. Т. 8. № 4 (34). С. 10-19.
6. Клюев А. К., Багирова А. П., Яшин А. А., Забокрицкая Л. Д. Предпринимательское образование в университетах страны: масштабы, виды программ, баланс компетенций // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 1 (61). С. 6-20.
7. Клюев А. К., Яшин А. А. Программы предпринимательского образования в современном университете // Высшее образование в России. 2016. № 1. С. 22-33.
8. Распоряжение Правительства РФ от 29.12.2001 № 1756-р «О Концепции модернизации российского образования на период до 2010 г.» // Профессиональное образование. 2002. № 5. С. 17-20.
9. Манузина Е. Б., Норина Е. Э. Особенности подготовки студентов к предпринимательской деятельности в инновационно привлекательном регионе // Мир науки, культуры, образования. 2013. № 6 (43). С. 213-215.
10. Михайлова Е. А. Развитие предпринимательской компетентности обучающихся как фактор формирования надпредметных компетенций // Вестник ГОУ ДПО ТО «ИПК и ППРО ТО». Тульское образовательное пространство. 2016. № 4. С. 76-78.
11. Предпринимательское образование в России и за рубежом: история, содержание, стандарты, качество. Монография / под общ. ред. Ю. Б. Рубина. М.: Московский финансово-промышленный университет «Синергия», 2015. - 416 с.
12. Рубин Ю. Б. Высшее предпринимательское образование в России: диагностика проблемы // Высшее образование в России. 2015. № 11. С. 5-17.
13. Фролова И. А. Предпринимательская активность как выбор жизненной стратегии студенческой молодежи в национальных исследовательских университетах // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 1 (61). С. 84-93.
14. Цуканова Т. В. Роль вуза в формировании предпринимательских намерений студентов: российский контекст // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 1 (61).
Review
For citations:
Pesotskii Yu., Grigoreva O., Chistova A. The system analysis of the current state of entrepreneurship education in universities in the Russian Federation. Journal of Modern Competition. 2018;12(1):6-15. EDN: USRVYY