Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Customer focus in digital economy

EDN: ZVMRJP

Abstract

The article presents generalization, systematization and development of theoretical approaches and best practices in the field of client-oriented approach to business management and in the field of relationship marketing in the modern digital economy. The research methodology is based on the generalization and analysis of sociological and marketing research and on the studying the systems of working with consumer appeals and loyalty programs of the largest client-oriented companies of Russia. In the research, the trends in the development of the advertising and communication market were studied, including the increase in the cost of advertising on the main advertising channels (television advertising, advertising on the radio, advertising on the Internet). The importance of retaining clients and increasing their participation in marketing tools is substantiated. The main tasks of the marketing complex are determined: retaining the client due to a high level of service, providing a «striking» high level of service, increasing the average customer check, increasing the frequency of purchases without significantly increasing the cost of informing. At the same time digital technologies used in both advertising and service play a special role. And client-oriented omnichannel service requires identification of the client and working with his personal data, for example, by filling out questionnaires to obtain loyalty cards. Based on the analysis of loyalty programs of the 50 largest companies in Russia, the author offers a typology of loyalty programs.

About the Author

M. Evnevich
St. Petersburg State University


References

1. McQuilken L. The influence of guarantees, active requests to voice and failure severity on customer complaint behavior // International Journal of Hospitality Management. 2011. Vol. 30 (4). Pp. 953-962.

2. Ro H. Customer opportunistic complaints management: a critical incident approach» // International Journal of Hospitality Management. 2012. Vol. 31 (2). Pp. 419-427.

3. Top 20 countries with the highest number of internet users. URL: http://www.internetworldstats.com/top20.htm (дата обращения: 17.09.2017).

4. Бахарев И. Рынок карт лояльности: исследование Wan-taGroup. URL: http://e-pepper.ru/news/rynok-kart-loyal-nosti-issledovanie-wantagroup.html (дата обращения 19.09.2017).

5. Березина Е. Цены обгонят экономику. URL: https:// rg.ru/2017/03/28/po-prognozam-ekspertov-reklama-na-tv-skoro-sdast-lidiruiushchie-pozicii.html (дата обращения: 12.09.2017).

6. Джозеф Пайн Б., Гилмор Дж. Х. Экономика впечатлений. Работа - это театр, а каждый бизнес - сцена. М.: Вильямс, 2005. 171 с.

7. Ермолова Н. Продвижение бизнеса в социальных сетях Facebook, Twitter, Google+. Альпина Паблишер. 2017. 403 с.

8. Мелешко А. Пользовательские сегменты клиентов в retail CRM - персонализация в действии. URL: https:// www.retailcrm.ru/blog/69-pol-zovatiel-skiie-sieghmienty-kliientov-v-retailcrm-piersonalizatsiia-v-dieistvii (дата обращения: 12.09.2017).

9. Наумчик Е. Возможности и недостатки различных программ лояльности. URL: http://www.marketing.spb.ru/lib-comm/dm/loyal_progr_types.htm (дата обращения: 12.09.2017).

10. Николаева Т. И. Новые технологии в розничной торговле и проблемы их внедрения. URL: http://euroasia-science.ru/ekonomicheskie-nauki/novye-texnologii-v-roznichnoj-torgovle-i-problemy-ix-vnedreniya/ (дата обращения: 12.09.2017).

11. Новаторов Э. В. Стратегии управления жалобами клиентов в сфере услуг // Маркетинг услуг. 2012. № 4 (32). URL: https: //www.hse.ru/pubs/share/direct/ document/75939833 (дата обращения: 12.09.2017).

12. НордфальтЙ. Ритейл-маркетинг: Практики и исследования. М.: Альпина Паблишер, 2015. - 490 с.

13. Омниканальный контакт-центр: как использовать мировые тренды обслуживания в России. URL: http:// research.cmsmagazine.ru/omnikanalnyj-kontakt-centr/ (дата обращения: 12.09.2017).

14. Попова Т. В. Роль сегментации телевизионной аудитории в процессе оптимизации коммуникативного воздействия // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2016. № 1-2. С. 44-46.

15. Сысойкина М. Что нужно знать рекламодателю о look-alike. URL: https: //new-retail.ru/tehnologii/chto_nuzhno_ znat_reklamodatelyu_o_look_alike_7258/ (дата обращения: 12.09.2017).

16. Цифровая трансформация экономики и промышленности: проблемы и перспективы / под ред. д-ра экон. наук, проф. А. В. Бабкина. СПб.: Изд-во Политехн. унта, 2017. - 807 с.

17. Шеррингтон М. Added Value: The Alchemy of Brand Led Growth. Palgrave MacMillan, 2003. URL: http://www.advi.ru/magazin/04/2/04_2_02.pdf (дата обращения: 12.09.2017).


Review

For citations:


Evnevich M. Customer focus in digital economy. Journal of Modern Competition. 2017;11(5):65-79. EDN: ZVMRJP

Views: 3


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)