Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Global Entrepreneurship in Motorsport as an Incentive to the Development of the National Automotive Industry

EDN: ZCNBFD

Abstract

The article focuses on entrepreneurship internationalization phenomena that accompany global economic processes expressed in shaping of diverse cross-border corporations forms. Models and methods systematization of business internationalization is put forward, business internationalization levels are defined as in the case of a global company «Formula One», and its impact on the global motor vehicle development is considered. Interrelation of the countries hosting «Formula One» and the number of the cars manufactured is shown as well as nominal rate of gross domestic product. By means of scientific literature analysis concerning internationalization, the author brings into sharp focus the key reasons for business internationalization phenomena stepping up. For the first time in economic science «Formula One» is considered through the prism of international business and defined as a business structure which uses the eclectic model of Danning in the world market in the conditions of internationalization as it uses in its business activity specific advantages of itself and the owner; resources of national and local entrepreneurial structures in the field (the location of direct investment effect and internationalization advantage). It is revealed that, the so-called absolute advantage which is limited in international trade in uniqueness and originality of the product was the main reason for international company «Formula One» internationalization.

About the Author

A. Ilin
«Synergy» University


References

1. Архипов А. Ю. Доминанты интернационализации предпринимательской деятельности в условиях глобализации // Наука и образование: хозяйство и экономика; предпринимательство; право и управление. 2012.

2. Глобализация мирового хозяйства и место России / под. ред. В. П. Колесова, М. Н. Осьмовой. М., 2000.

3. Кондратьев Н. И. Глобализация как новая форма интернационализации корпоративного бизнеса // Вестник 5. Челябинского государственного университета. Экономика. Вып. 25. 2010. № 5 (186). С. 125-129.

4. Маринина А. Г. Формирование стратегии выхода 6. на внешний рынок малых предпринимательских: автореф. на соиск. учен. ст. канд. экон. наук. 08.00.05. СПб., 2009. С. 7.

5. Маркович Д. Ж. Глобальная экономика и человеческий фактор // Социологические исследования. 7. 2009. № 11.

6. Мичурина О. Ю. Место и роль интеграционных процессов в мировой экономике // Вестник Астраханского государственного технического университета. Экономика. 2010. № 2.

7. Перская В. В. Глобализация и государство. М.: РАГС, 2009.

8. Перский Ю. К., Новикова П. В. Интернационализация российской компании: роль и задачи менеджеров // Вестник ПНИПУ. Социально-экономические науки. 2012. Вып. 41. № 16. С. 36-37.

9. Рубин Ю. Б. Основы предпринимательства: учебник. М.: Московский финансово-промышленный университет «Синергия», 2016. С. 294.

10. Черенков В. И. Международный маркетинг: учебное пособие. СПб.: Санкт-Петербургский институт внешнеэкономических связей, экономики и права, 2003. С. 261.

11. Цуканова Т. В. Интернационализация российских фирм малого и среднего бизнеса: влияние институциональной среды. Дис. на соиск. уч. ст. канд. экон. наук... 08.00.05. СПб., 2015. С. 26.

12. Etemad H. Internationalization of small and medium-sized enterprises: a grounded theoretical framework and an overview // Canadian Journal of Administrative Sciences. 2004. Vol. 21. Is. 1. P. 1-21.

13. Levitt T. The Globalization of Markets // Global Marketing Management: Cases and Readings. Ed. By Buzzell R. D., Quelch J. A., Bartellett C. A. Addison-Wesley Publishing Company, Reading, MA, etc., 1995.

14. Lu J. W., Beamish P. W. International diversification and firm performance: the S-curve hypotheses // Academy of Management Journal. 2004. Vol. 47. Is. 4. P. 598-609.


Review

For citations:


Ilin A. Global Entrepreneurship in Motorsport as an Incentive to the Development of the National Automotive Industry. Journal of Modern Competition. 2017;11(3):53-64. EDN: ZCNBFD

Views: 4


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)