Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Entrepreneurship education: the way of rooting in University segment of Russian education

EDN: YMFVTX

Abstract

Entrepreneurship is the main vector of the global economy evolution throughout its long history. In the modern world, entrepreneurship has become a way of internationalization of social life, inter-ethnic and inter-cultural cooperation of people. Not in doubt, the key importance of entrepreneur-ship as a system-forming element of the modern Russian economy. However, entrepreneurship is still not recognized in Russia as a direction of socially useful activity of people and respected profession. There are several factors that limit the formation of positive images of entrepreneurs and entrepreneurship in the minds of Russians and not allow you to put entrepreneurship on a par with other professions. The biggest problem in terms of rooting constructive ideas about modern entrepreneurship is the lack of a definition of specific items and objects of professional activity of entrepreneurs, the enterprise resources and business processes, the mission of the entrepreneurship in the Russian economy, the professional interests of entrepreneurs and the list of professional functions, that are the exclusive competency of the entrepreneurs.

About the Authors

Yu. Rubin
Moscow University for Industry and Finance «Synergy»


E. Alekseeva
Moscow University for Industry and Finance «Synergy»


M. Lednev
Moscow University for Industry and Finance «Synergy»


D. Mozhzhukhin
Russian Association for Entrepreneurship Education


References

1. Алавердов А. Р., Громова Н. В. Научно-педагогические работники и административно-управленческий персонал: конфликт интересов или конструктивное взаимодействие? // Высшее образование в России. 2017. № 3. С. 5-16.

2. Белоцерковский А. В. К вопросу о согласовании образовательных и профессиональных стандартов // Высшее образование в России. 2015. № 6. С. 26-31.

3. Климов Е. А. Введение в психологию труда. М.: Культура и спорт; ЮНИТИ, 1998. С. 65-67.

4. Корчагин Е. А., Сафин Р. С. Компетентностный подход и традиционное представление о высшем образовании // Высшее образование в России. 2016. № 11. С. 47-54.

5. Митяева А. М. Содержание многоуровневого высшего образования в условиях реализации компетентностной модели // Педагогика. 2008. № 8.

6. Паникарова С. В., Иванова А. В., Матвиенко Д. Ю., Шишкин Д. Г., Полбицын С. Н. Лучшие практики обучения предпринимательству: возможности использования в России. Сборник тезисов Международной конференции «Формирование профессиональных предпринимательских компетенций молодежи в процессе обучения предпринимательству». 18 ноября 2014 г. М.: Московский финансово-промышленный университет «Синергия», 2014. С. 26-37.

7. Пилипенко С. А., Жидков А. А., Караваева Е. В., Серова А. В. Сопряжение ФГОС и профессиональных стандартов: выявленные проблемы, возможные подходы, рекомендации по актуализации // Высшее образование в России. 2016. № 6. С. 5-15.

8. Рубин Ю. Б., Емельянов А. А. Стандартизация образовательной деятельности как фактор конкурентоспособности российского высшего образования // Высшее образование в России. 2005. № 11.

9. Рубин Ю. Б. Дискуссионные вопросы современной теории конкуренции // Современная конкуренция. 2010. № 3.

10. Рубин Ю. Б. Рынок образовательных услуг: от качества к конкурентоспособным бизнес-моделям // Высшее образование в России. 2011. № 5.

11. Рубин Ю. Б. Высшее предпринимательское образование в России: диагностика проблемы // Высшее образование в России. 2015. № 11.

12. Рубин Ю. Б. Формирование компетенций в сфере предпринимательства на образовательном пространстве бакалавриата // Высшее образование в России. 2016а. № 1.

13. Рубин Ю. Б. Образовательная программа по предпринимательству в бакалавриате и условия ее реализации // Высшее образование в России. 2016б. № 2.

14. Рубин Ю. Б. Управление собственным бизнесом. М.: Московский финансово-промышленный университет «Синергия», 2016.

15. Рубин Ю. Б. Становление аудита качества российского образования // Педагогика. 2016. № 3.

16. Сенашенко В. С. О соотношении профессиональных стандартов и ФГОС: высшее образование // Высшее образование в России. 2015. № 6. С. 31-36.

17. Соболева Э. Ю. Проекты в сфере образовательного аудита: требования к экспертам // Менеджмент в России и за рубежом. 2012. № 6. С. 57-61.

18. Шадриков В. Д. Профессиональные способности. М.: Университетская книга, 2010. С. 122-196.

19. Lans T., Bergevoet R., Mulder M., Van Woerkum C. Identification and measurement of competencies of entrepreneurs in agribusiness // Batterink, M., R. Cijsouw, M. Eh-renhard, H. Moonen and P. Terlouw (eds.). Selected Papers from the 8th Ph. D. Conference on Business Economics, Management and Organization Science, PREBEM/ NOBEM. Enschede, 2005.

20. Morris M. H. Annals of Entrepreneurship Education and Pedagogy / Ed. Morris M. H. Edward Elgar Publishing, 2014.

21. Morris M. H. Annals of Entrepreneurship Education and Pedagogy. Ed. M. Morris and E. Liguori // Edward Elgar Publishing, 2016.

22. Porter M. E. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: The Free Press, 1980.

23. Porter M. E. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: The Free Press, 1985.

24. Porter M. E. (ed.) Competition in Global Industries. Boston: Harvard Business School Press, 1986.


Review

For citations:


Rubin Yu., Alekseeva E., Lednev M., Mozhzhukhin D. Entrepreneurship education: the way of rooting in University segment of Russian education. Journal of Modern Competition. 2017;11(1):30-56. EDN: YMFVTX

Views: 2


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)