Evaluation of the competitiveness of the largest Russian companies by the end of 2015
EDN: WEFKNP
Abstract
The article assesses the competitive status of the leading Russian companies in the first half of 2015 with the aim of identifying the most competitive companies in the context of macroeconomic instability. The authors have shown that a lack of relevance and the imperfection of applied methods of ranking enables you to use existing ratings to assess the current competitiveness of economic entities. Due to conclude that assessment of the impact of recessionary phenomena in the economy on the performance of the largest domestic companies may be made only by applying specific estimation methods of competitiveness of enterprises. Analyzed the main methods for assessing the competitiveness of enterprises, identified their strengths and weaknesses. The authors proved that for rapid assessment of the competitive status of many business entities is the most appropriate application of the dynamic evaluation method of enterprise competitiveness. Set out the main provisions of the dynamic approach to the assessment of the competitive-ness of enterprises, the mathematical apparatus and algorithm analysis, describes the theoretical and methodological principles underlying the dynamic approach. The methodological and methodical advantages of the dynamic approach compared to traditional methods of assessing the competitive-ness of enterprises. Discusses practical aspects of assessment and analysis of competitiveness of enterprises based on a dynamic method. The calculations of the competitiveness of the largest companies in Russia by the end of 2015. Revealed company with the highest and lowest level of competitiveness. The analysis of competitiveness by industry. Identified leading companies in each industry group. It is shown that unlike traditional ratings, which, as a rule, are based on only one indicator (usually revenue or capitalization of the entity taken as one accounting period), the ranking of companies with the use of the dynamic approach is a more accurate tool for assessing their competitiveness. In conclusion, the authors determined the directions of further research on the subject.
References
1. Воронов Д. С. Динамический подход к оценке конкурентоспособности предприятий // Проблемы обеспечения безопасного развития современного общества: сборник трудов. В 2 ч. Екатеринбург: Изд-во УМЦ УПИ, 2014. Часть II. С. 199-206.
2. Воронов Д. С. Конкурентоспособность предприятия: оценка, анализ, пути повышения. Екатеринбург: Изд- во УГТУ-УПИ, 2001. - 96 с.
3. Воронов Д. С. Соотношение конкурентоспособности предприятия и конкурентоспособности его продукции // Современная конкуренция. 2015. № 1. С. 39-53.
4. Воронов Д. С. Эконометрический анализ существующих методов оценки конкурентоспособности предприятий // Конкурентоспособность предприятия: оценка, анализ, пути повышения. URL: http://vds1234.ru/?53.html (дата обращения: 15.12.2013).
5. Воронов Д. С., Криворотов В. В. Оценка конкурентоспособности крупнейших российских компаний // Вестник УрФУ. Серия экономика и управление. 2015. № 5. С. 717-740.
6. Гельвановский М. И. Методологические подходы к обеспечению конкурентоспособности международных интеграционных группировок в условиях глобализации // Евразийская экономическая интеграция. 2012. № 1. С. 44-58.
7. Катькало В. С. Эволюция теории стратегического управления. СПб.: Издат. дом С.-Петерб. гос. ун-та, 2008. - 548 с.
8. Коваленко А. И. Теоретические и методологические аспекты использования концепции «конкурентоспособности» в научных исследованиях // Современная конкуренция. 2013. № 6. С. 65-79.
9. Криворотов В. В. Методология формирования механизма управления конкурентоспособностью предприятия. Екатеринбург: Изд-во УГТУ-УПИ, 2007. - 238 с.
10. Криворотов В. В., Калина А. В., Матвеева Т. В., Байраншин А. Ю. Повышение конкурентоспособности современных российских территориально-производственных комплексов. Екатеринбург: УрФУ, 2013. - 262 с.
11. Моисеева Н. К. Международный маркетинг: учебное пособие. М.: Центр экономики и маркетинга, 1998. - 320 с.
12. Рубин Ю. Б. Дискуссионные вопросы современной теории конкуренции // Современная конкуренция. 2010. № 3. С. 38-67.
13. Тамбовцев В. Л. Стейкхолдерская теория фирмы в свете концепции режимов собственности // Российский журнал менеджмента. Т. 6. № 3. 2008. С. 3-26.
14. Фасхиев Х. А. Как измерить конкурентоспособность предприятия? // Маркетинг в России и за рубежом. 2003. № 4. С. 53-68.
15. Фатхутдинов Р. А. Управление конкурентоспособностью организации. М.: Маркет ДС, 2008. - 432 с.
16. Шеремет А. Д. Комплексный анализ хозяйственной деятельности: учебное пособие. М.: ИД РИОР, 2009. - 255 с.
17. Hamel G., Prahalad C. K. Competing for the Future. HBS Press, 1996.
18. Porter M. E. On Competition. Boston: Harvard Business School, 1998.
Review
For citations:
Voronov D. Evaluation of the competitiveness of the largest Russian companies by the end of 2015. Journal of Modern Competition. 2016;10(2):118-143. EDN: WEFKNP