Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

HR-branding in ensuring the competitiveness of companies

EDN: WCEAKL

Abstract

Most often the notion of «image» is associated with the creation of an artificial image that does not correspond to the internal content. But within the framework of this research the unity of the external image of the employment market and the internal environment of the employer is a pillar of success in creating an HR-brand. This article discusses a newly introduced notion in Russia as the employer brand. It is shown that having a strong HR-brand helps employers gain and retain a highly competitive position in the employment market and allows efficient implementation of modern business and HR-technology. It is noted that one of the key instruments of HR-branding is a promising adequate employer brand proposition (EVP). Such proposition gives the company a clear competitive advantage in terms of attracting and retaining talent. The article looks at the Russian and foreign methodologies of ranking best employers. The paper also analyses the findings of the widely known rankings of Russian employers. The conclusions have been drawn on the said findings. The study enables to define competitive advantages of the companies with a strong HR-brand. The paper also reveals the relationship between the employer brand and the factors which drive performance efficiency and underpin competitiveness in the market.

About the Author

N. Gromova
University «Synergy»


References

1. Барлоу Джанелл, Стюарт Пол. Сервис, ориентированный на бренд. Новое конкурентное преимущество: пер. с англ. М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2007. С. 7

2. Баранова И. П. Образование в эпоху Human Age. Аналитический обзор рекрутинга в России // Кадровый менеджмент. 2013. № 1. С. 51

3. Бахтин М. Б. HR-брендинг: мода или необходимость // Сборник материалов Девятого Международного научного конгресса «Роль бизнеса в трансформации российского общества - 2014». М.: «Эдитус», 2014. С. 291-293

4. Бруковская О., Осовицкая Н. Как построить HR-бренд вашей компании. 53 способа повысить привлекательность компании-работодателя. СПб.: Питер, 2010. С. 11

5. Война за таланты / Э. Майклз, X. Хэндфилд-Джонс, Э. Экселрод, пер. с англ. Ю. Е. Корнилович. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2005

6. Громова Н. В. Роль человеческого капитала в обеспечении конкурентоспособности современных компаний // Современная конкуренция. 2014. № 6. С. 124-132

7. Громова Н. В., Самойлов В. А. Актуальные тренды рынка труда и их влияние на HR-менеджмент в российских компаниях // Интернет-журнал «НАУКОВЕДЕНИЕ» Том 7. № 1 (2015) http://naukovedenie.ru/PDF/43EVN115. pdf (доступ свободный). Загл. с экрана. Яз. рус., англ. DOI: 10.15862/43EVN115

8. Мансуров Р. Е. HR-брендинг. Как повысить эффективность персонала. СПб.: БХВ-Петербург, 2011. -224 с

9. Минчингтон Б. HR-бренд: как стать лидером. Строим компанию мечты. М.: Альпина Бизнес Букс, 2011

10. Орехова С. В. Человеческий капитал как источник устойчивого конкурентного преимущества фирмы: проблемы применения // Современная конкуренция. 2014. Т. 8. № 6 (48). С. 99

11. Рубин Ю. Б. Дискуссионные вопросы современной теории конкуренции // Современная конкуренция. 2010. Т. 4. № 3 (21). С. 38-67

12. Ambler T., Barrow S. The employer brand // The Journal of Brand Management. 1996. Vol. 4. P. 185-206

13. Barrow S., Mosley R. The Employer Brand: Bringing the Best of Brand Management to People at Work. Chichester: John Wiley & Sons, 2005. Р. 232

14. Dell D., Ainspan N. Engaging employees through your brand, Conference Board Report No. R-1288 - 01-RR.2001. April, Conference Board, Washington, D. C

15. Henderson M. Role Changes for Human Resources // Study Star Times, 1997, January 12

16. Hill B., Tande C. The Employment Value Proposition 19-22.Tandehill Human Capital Consulting (October 2006). URL:http://www.tandehill.com/pdfs/Total-Rewards.pdf


Review

For citations:


Gromova N. HR-branding in ensuring the competitiveness of companies. Journal of Modern Competition. 2016;10(1):43-53. EDN: WCEAKL

Views: 1


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)