Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Analysis of the competitiveness of services in the field of restaurant and leisure-entertaining business

EDN: UXUXMV

Abstract

Within the publication relevance of carrying out the analysis of competitiveness of services of the enterprises of restaurant and leisure-entertaining business is defined. The main changes of the Russian market of restaurant and leisure and entertaining services caused by social and economic features of development of the country are considered. The main tendencies of development of the market of the considered services are defined. On the basis of the analysis of various approaches to determination of competitiveness of the enterprises and services the author’s treatment of the concept «competitiveness of services» was offered. In article types of the competition, characteristic for the market of the enterprises of restaurant and leisure-entertaining business are also considered. A number of the main approaches to an assessment of competitiveness of services is presented, for each of which the main requirements are allocated. By reasoning and by means of intermediate findings of studies underline the relevance and practical importance of strategic planning, taking into account environmental factors, as well as the introduction of a set of measures aimed at improving the competitiveness of enterprises catering and leisure and entertainment business to meet the needs and goals of stakeholders.

About the Authors

M. Morozov
Plekhanov Russian University of Economics (PRUE)


P. Aristov
Moscow Finance and Industry University Synergy


References

1. Коваленко А. И. Теоретические и методологические аспекты использования концепции «конкурентоспособности» в научных исследованиях // Современная конкуренция. 2013. Т. 7. № 6 (42). С. 65-88

2. Кондратюков С. В., Стаурский Е. С. Основные подходы к определению и анализу конкурентоспособности организаций на рынке услуг // Омский научный вестник. 2012. № 2 (106). С. 78-82

3. Кризис в ресторанном бизнесе. URL: http://restconsult. ru/sergey_mironov/krizis_v_restorannom_biznese. html (дата обращения 21.09.2015)

4. Крюкова О. П., Якименко М. В. Современное состояние российского ресторанного рынка: основные аспекты // В сборнике: Наука и образование в XXI веке. Сб. научн. трудов по материалам Международной научно-практической конференции: в 34 частях. 2013. С. 69-71

5. Лазаренко А. А. Методы оценки конкурентоспособности // Молодой ученый. 2014. № 1. С. 374-377

6. Лесник А. Л., Чернышев А. В. Практика маркетинга в гостиничном и ресторанном бизнесе. М.: ООО «Агентство рекламы «Товарищ», 2000. - 288 c

7. Маркова В. Д. Стратегический менеджмент: курс лекций. С. А. Кузнецова. М.: Инфра-М, 2009

8. Морозов М. А., Морозова Н. С. Модель оценки конкурентоспособности туристских дестинаций // Вестник РГТЭУ. 2012. № 11 (70). С. 100-108

9. Морозов М. А., Морозова Н. С. К вопросу о конкурентоспособности российского туризма // Вестник РГТЭУ.2013. № 4 (75). С. 41-46

10. Портер М. Международная конкуренция: пер. с англ. / под ред. В. Д. Щетинина. М.: Международные отношения, 1993. - 895 с

11. Портер М. Конкурентное преимущество: пер. с англ. /под ред. О. Л. Пелявского. М.: Альпина Бизнес Букс,2006. - 715 с

12. Peter J. Paul, James Donelly Jr. Marketing Management Knowledge and Skills. 1996


Review

For citations:


Morozov M., Aristov P. Analysis of the competitiveness of services in the field of restaurant and leisure-entertaining business. Journal of Modern Competition. 2015;9(4):117-125. EDN: UXUXMV

Views: 4


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)