Tactical models and operations in competition
EDN: UGDSQB
Abstract
The article is devoted to the tactical level of competitive behavior of firms. Author postulates firms competitive tactics as a set of competitive action, grouped in the tactical models, and actually implemented in tactical operations against certain tactical competitors in a short period of time. The author emphasizes that different tactical models implement some competitive strategies of firms, and offers a matrix of types of competitive strategies of market participants and types of tactical models of competitive action.The author shows, that the classification of tactical models of competitive actions in general should follow the classification of types of competitive action (offensive, defensive, combination). So the author identifies tactical model: front and flank attack; deaf, valid and preventive defense; counterattack; guerrilla warfare; retreat; rational self isolation; non-conflict; consent; joint defense and joint offence; and tactical maneuvers.The author understands the tactical maneuvers as a combination of competitive actions of market participants, who considered making any changes in the realization of tactical operations.The article consistently describes and characterizes all offered types of tactical models of competitive action.
About the Author
Yu. RubinReferences
1. Амблер Т. Практический маркетинг. СПб.: Питер, 1999. С. 18
2. Березин А. А., Коваленко А. И. Бенчмаркинг в системе конкурентных действий предпринимательских структур // Современная конкуренция. 2014. Том. 8. № 5 (47). С. 117-129
3. Левинсон Дж. К. Партизанский маркетинг. Простые способы получения больших прибылей при малых затратах. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2012
4. Левитас А. М. Больше денег от вашего бизнеса. Партизанский маркетинг в действии. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2012
5. Осипенко О. В. Анализ «теневых» форм корпоративного контроля в контексте исследования методов недобросовестной конкуренции на российском рынке капитала // Современная конкуренция. 2012. Т. 6. № 6 (36). С. 46-56
6. Рубин Ю. Б. Тактика конкурентных действий участников рынка // Современная конкуренция. 2015. Том 9. № 2 (50). С. 111-142
7. Рубин Ю. Б. Стратегии конкурентных действий // Современная конкуренция. 2014. Том 8. № 4 (46). С. 101-143
8. Рубин Ю. Б. Конкурентные позиции участников рынка в конкурентной среде // Современная конкуренция. 2014. Том 8. № 2 (44). С. 121-143
9. Рубин Ю. Б. Менеджмент конкурентных действий // Современная конкуренция. 2014. Том 8. № 5 (47). С. 77-116
10. Томпсон А. А., Стрикленд А. Дж. Стратегический менеджмент. М.: Юнити, 1998. С. 239-240
11. Траут Дж., Райс Э. Маркетинговые войны. Юбилейное издание. СПб.: Питер. 2010. С. 139-157
12. Юданов А. Ю. Конкуренция: теория и практика. 3-е изд. М.: ГНОМ и Д, 2001. С. 74
13. Chen M.-J. Competitor Analysis and Interfirm Rivalry: Toward a Theoretical Integration // Academy of Management Review. 1996. Vol. 21. No. 1. Р. 100-134
14. Chen M.-J., MacMillan I. C. Nonresponse and Delayed Response to Competitive Moves: The Roles of Competitor Dependence and Action Irreversibility // Academy of Management Journal. Vol. 35. №. 3. P. 539-570
15. Chen M.-J. &Miller D. Competitive Attack, Retaliation and Performance: An Expectancy-Valence Framework // Strategic Management Journal. 1994. Vol. 15. P. 85-102
16. Hunt S. D. A General theory of competition: resources, competences, productivity, economic growth. California. Sage Publications: Thousand Oaks, 2000
17. Ferrier W. J. Navigating the Competitive Landscape: The Drivers and Consequences of Competitive Aggressiveness // Academy of Management Journal. 2001. Vol. 44 (4). P. 858-877
Review
For citations:
Rubin Yu. Tactical models and operations in competition. Journal of Modern Competition. 2015;9(3):82-142. EDN: UGDSQB