Trading in durable goods: a set of objects and limits of antitrust
EDN: SFNTHW
Abstract
This article reveals the reason for specific way of competition law enforcement in markets defined within the context of interrelation between the main and derivative products. Identifying particularities of grounds for aftermarkets definition we provide systematization of various types of interrelations between main product and derivative product taking into account possible cases for two related markets and single one in product boundaries; competition and monopolization of single market, both markets or one of them. The set of competition restrictions problems within the «main product - derivative (supplementary) product» relationship is defined on the basis of studies in the New Institutional Economic theory taking into account the contracting between producers (sellers) and buyers of products mentioned. It is explained significance of such aspects of interrelations between buyers and sellers of complex durable goods as fundamental transformation, switching cost, hold up, contracts incompleteness. Based on lessons learned from «Kodak» and some other cases the issue of limits for efficient antitrust enforcement is discussed. The problem of excessive antitrust enforcement as an substitute of contracts design by private actors demonstrate the risk of crowding out of private ordering of contracts by public ones. The article shows some signs of specific vector of Russian antimonopoly law enforcement related to aftermarkets issues. It is discussed particular case of product boundaries definition of market (stripes for tests to check quantity of sugar in blood) and wider classification of interrelations between the main and derivative products taking into account not only individual market dominance but also collective market dominance.
About the Author
A. ShastitkoReferences
1. Авдашева С. Б. Хозяйственные связи в российской промышленности. М.: Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2000
2. Авдашева С. Б., Шаститко А. Е. Международный антитраст: между конкуренцией и протекционизмом латиница // В кн.: Мировая экономика в начале XXI века. Учебное пособие / под общ. ред. Л. М. Григорьев. М.: Директмедиа Паблишинг, 2013. Гл. 2. С. 47-73
3. Авдашева С. Б., Шаститко А. Е. Нобелевская премия по экономике - 2014: Жан Тироль // Вопросы экономики. 2015. № 1. С. 5-21
4. Арментано Д. Антитраст против конкуренции. М.: ИРИ-СЭН, 2005
5. Голованова С. В. Доктрина ключевых мощностей в российской антимонопольной политике: основания и риски применения // Экономическая политика. 2013а.№ 3. С. 126-143
6. Голованова С. В. Проблемы ограничения конкуренции на рынках, смежных с рынками ключевых мощностей // Журнал Новой экономической ассоциации. 2013 г. № 4 (20). С. 110-132
7. Доклад о состоянии конкуренции в Российской Федерации. Федеральная антимонопольная служба России, 2014
8. Крючкова П. В., Авдашева С. Б. Государственный и частный инфорсмент законодательства при риске ошибок I рода: выбор для России // Журнал Новой экономической ассоциации. 2012. № 3 (15). С. 114-140
9. Павлова Н. С. (ред). Экономический анализ в применении норм антимонопольного законодательства: эмпирические оценки и пути развития. М.: МАКС-Пресс, 2014
10. Радченко Т. А., Авдашева С. Б., Курдин А. А., Шаститко А. Е. Практика и возможные последствия антимонопольной регламентации торговой политики частной компании. М.: МАКС Пресс, 2013
11. Розанова Н. М., Авдашева С. Б., Поповская Е. В. Вертикальные ограничения в российской экономике. М.: ТЕИС, 1998
12. Уильямсон О. Экономичеcкие институты капитализма. Фирмы, рынки, «отношенческая» контрактация. Спб.: Лениздат, 1996
13. Шаститко А. Е. Конкуренция и антимонопольная политика в неоавстрийской теории // Экономическая школа. Альманах. Т. 6. Конкуренция и конкурентная политика / отв. ред. С. Б. Авдашева. М.: Вершина, 2008
14. Шаститко А. Е. Новая институциональная экономическая теория. 4-е изд. М.: Теис, 2010
15. Шаститко А. Е. Коллективное доминирование на рынке: экономика и право. М.: МАКС-Пресс, 2011
16. Шаститко А. Е. Конкуренция на рынках производных товаров: предметное поле и выводы для политики // Журнал Новой экономической ассоциации. 2012а. № 4. С. 104-126
17. Шаститко А. Е. Быть или не быть антитрасту в России? // Экономическая политика. 2012б. № 3. С. 50-69
18. Шаститко А. Е. Экономические эффекты ошибок I и II рода в трансакциях с участием третьей стороны гаранта. М.: Дело, 2013
19. Applebaum H. M., Barnett T. O. Antitrust Law: Ninth Circuit Upholds Kodak's Liability for Monopolizing the «Aftermarket» for Servicing of its Equipment but Vacates Some Damages and Modifies Injunction // National Law Journal.1997. Vol. 29. No. 9
20. Ausubel L. M., Deneckere R. J. Reputation in bargaining and Durable goods monopoly // Econometrica. 1989. Vol. 57. Р. 511-531.21. Autorita Garante Della Concorrenza e Del Mercato. Annual Report, 2003
21. Borenstein S., Mackie-Mason J. K., Netz J. S. Exercising Market Power in Proprietary Aftermarkets // Journal of Economics & Management Strategy. Vol. 9. Nо. 2. Summer2000. Р. 157-188
22. Boudreaux D., DiLorenzo T. The Protectionist Roots of Antitrust // The Review of Austrian Economics. 1993. Vol. 6, no 2. P. 81-96
23. Bulow J. I. Durable-goods monopolists // Journal of Political Economy. 1982. Vol. 90. Р. 314-332
24. Cabral L. Aftermarket Power and Basic Market Competition // IESE Business School and CEPR, September 2009
25. Carlton D. W., Waldman M. Competition, Monopoly, and Aftermarkets // The Journal of Law, Economics, & Organization. 2009. Vol. 26. No. 1. Р. 54-91
26. Chen Z., Ross T. W. Refusal to deal and orders to supply in competitive markets // International Journal of Industrial Organization. 1999. Vol. 17. Р. 399-417
27. Coase R. Durability and Monopoly // Journal of Law and Economics. 1972. No. 15, Р. 143-149
28. DiLorenzo T. The Origins of Antitrust Rhetoric vs Reality // Regulation. 1990. Vol. 13. No 3
29. Elzinga K. G., Mills D. E. Independent Service Organizations and Economic Efficiency // Economic Inquiry. 2001. Vol. 39. Nо. 4. October. Р. 549-560
30. Emch E. Price Discrimination via Proprietary Aftermarkets // Contribution to Economic Analysis and Policy. 2003. Vol. 2. Nо. 1. Аrticle 4. URL: http://www.bepress.com/bejeap/contributions/vol2/iss1/art4
31. Europeran Commission, XXVth Report on Competition Policy, 1995
32. European Commission, XXIXth Report on Competition Policy, 1999
33. Gul F., Sonnenschein H., Wilson R. Foundations of dynamic monopoly and the Coase conjecture // Journal of Economic Theory. 1986. Vol. 39. Р. 155-190
34. Hawker N. W. Automotive aftermarkets: A case study in systems competition // THE Antitrust Bulletin. 2011. Vol. 56. No. 1. Spring. Р. 57-81
35. Hodaka M., Waldman M. Competition, Monopoly Maintenance, and Consumer Switching Costs // Munich Personal RePEc Archive. November. 2006. URL: http://mpra.ub.unimuenchen.de/1426
36. Jacobs M. S. Market Power Through Imperfect Information:the Staggering Implications of Eastman Kodak Co. v. Image Technical Services and a Modest Proposal for Limiting Them, 52 Maryland Law Review 336. 1993. URL: http://digitalcommons.law.umaryland.edu/mlr/vol52/iss2/5
37. Joskow P. L. Transaction Cost Economics, Antitrust Rules and Remedies // Journal of Law, Economics and Organization. 2002. Vol. 18. No. 1. P. 95-116
38. Laussel D., Long N. V., Resende J. Dynamic price competition in aftermarkets with network effects// Journal of Mathematical Economics. 2014а. Vol. 50. Issue C. Р. 106-118
39. Laussel D., Long N. V., Resende J. Network Effects, Aftermarkets and the Coase Conjecture: A Dynamic Markovian Approach // CIREQ. 2014b. Nо. 6
40. Motta M. Competition Policy. Theory and practice. N. Y., Cambridge University Press, 2004
41. Oi W. Y. A Disneyland Dilemma: Two-Part Tariffs for Mickey Mouse Monopoly // Quaterly Journal of Economics. 1971. Vol. 85. Р. 77-96
42. Shapiro C. Aftermarkets and consumer welfare: making sense of Kodak // Antitrust Law Journal. 1995. Vol. 63. Р. 483-511
43. Shapiro C., Teece D. J. System Competition and Aftermarkets: An Economic Analysis of Kodak // Antirust Bulletin. Spring. 1994. Р. 135-162
44. Schmalensee R. Monopolistic Two-Part Pricing Arrangements // Bell Journal of Economics. 1981. Nо. 8. Р. 445-467
45. Voortman J. Curbing Aftermarket Monopolization // Journal of Legislation. 1993. Vol. 19. Nо. 3. Summer. Р. 155-198
Review
For citations:
Shastitko A. Trading in durable goods: a set of objects and limits of antitrust. Journal of Modern Competition. 2015;9(3):32-56. EDN: SFNTHW