Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Assessment and management of competitive risks and risks of competitive positioning in current conditions

EDN: TPXWAZ

Abstract

This article describes the features of competitive risks and risks of competitive positioning in the current economic conditions. Three levels of competitive risks system were defined: competitive risks of business directions (sectors), competitive risks of a business entity, competitive risks of product range of the company. These levels help to identify all competitive risks. The most appropriate methods for identifying and evaluating competitive risks at each level were determined. The specificity of the risks of competitive positioning of the company was analyzed, including risk assessment and management of the company competitive positions’ portfolio. The indicator for assessing the portfolio of company’s competitive positions was proposed. The basic groups of factors of competitive risk were classified: according to the source of origin, in relation to the specific competitive actions, on the nature of the appearance, on the economic level. A few specific techniques to minimize competitive risks were proposed: three-tier system of competitive actions risk management, multi-level decision-making system, the use of a scoring or score card evaluation model of competitive actions and competitive position. Standard methods for minimizing risks are analyzed in terms of their applicability in relation to competitive risks.

About the Author

M. Lednev
MFPU «Synergy»


References

1. Бабошин А. В. Конкурентные позиции субъектов предпринимательства в современной теории конкуренции // Современная конкуренция. 2009.№ 2 (14). С. 119

2. Березин А. А., Коваленко А. И. Бенчмаркинг в системе конкурентных действий предпринимательских структур // Современная конкуренция. 2014. Т. 8. № 5 (47)

3. Коваленко А. И. Теоретические и методологические аспекты использования концепции«конкурентоспособности» в научных исследованиях // Современная конкуренция. 2013. Т. 7. № 6 (42). URL: http://moderncompetition.ru/ general/upload/articles/p65-79.pdf (дата обращения: 22.03.2015)

4. Крючкова П. В., Авдашева С. Б. Государственный и частный инфорсмент законодательства при риске ошибок I рода: выбор для России // Журнал новой экономической ассоциации. 2012. Т. 15. № 3 (19). С. 114-140

5. Леднев М. В. Управление конкурентоспособностью факторинговой компании // Современная конкуренция. 2010. Т. 4. № 1 (19). С. 56-70

6. Луканин Ю. В. Структурные аспекты институциональной конкурентоспособности национальной экономики // TERRA ECONOMICUS. 2012. Т. 10. № 2. Ч. 3. С. 5-8

7. Рубин Ю. Б. Менеджмент конкурентных действий // Современная конкуренция. 2014а. Т. 8. № 5 (47). С. 121-143

8. Рубин Ю. Б. Конкурентные позиции участников рынка в конкурентной среде // Современная конкуренция. 2014 б. Т. 8. № 2 (44). С. 101-143

9. Рубин Ю. Б. Стратегии конкурентных действий// Современная конкуренция. 2014. Т. 8.№ 4 (46)

10. Шаститко А. Промышленная и конкурентная политика: от теории к практике взаимодействия // Журнал Новой экономической ассоциации. - 2014. - Т. 22. - № 2. - С. 205-209

11. Шмарин А. П. Анализ потенциальных рисков при реализации конкурентных стратегий предприятия// Известия ОГАУ. 2012. № 5 (37). С. 173-176.

12. Belleflamme P., Picard P. M. Piracy and Competition. Journal of Economics and Management Strategy, 2007, no 16, pp. 351-383

13. Miller D. & Chen M.-J. Nonconformity in Competitive Repertoires: A Sociological View of Markets. Social Forces, 1996, no. 74 (4), pp. 1209-1234

14. Gordon W. J., Watt R. (eds.) The Economics of Copyright. Developments in Research and Analysis. Cheltenham, UK; Northampton, MA: Edward Elgar, 2003


Review

For citations:


Lednev M. Assessment and management of competitive risks and risks of competitive positioning in current conditions. Journal of Modern Competition. 2015;9(1):54-65. EDN: TPXWAZ

Views: 1


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)