Development of competitive strategies
EDN: TGPTAF
Abstract
The article describes the mechanisms of determining the company’s strategic goals of participation in the competition. The author describes the processes of identifying the firm’s strategic areas of business and competition, of detection of strategic competitive conditions, of definition and classification of company`s strategic environment, of development of a strategic competitive disposition.The author reveals the content of the strategic management of competitive action, describes the stages of planning strategically significant competitive actions, competitive results and competitive potential.The article also reveals the content of processes of planning of strategic competitive fields.The author describes the possibility of combining different competitive strategies. The article considers the process of incentives, organizing and application controlling of competitive strategies.
References
1. Бабошин А. В. Конкурентные позиции субъектов предпринимательства в современной теории конкуренции // Современная конкуренция. 2009. № 2 (14). С. 115-128
2. Березин А. А., Коваленко А. И. Бенчмаркинг в системе конкурентных действий предпринимательских структур // Современная конкуренция. 2014. № 5 (47). С. 117-129
3. Клейнер Г. Б. Сущность и структура стратегии предприятия // Современная конкуренция. 2008.№ 6 (12). С. 114-130
4. Коваленко А. И., Полевой А. А. Конкурентные стратегии розничных сетей продуктов питания: классификация и эмпирический анализ // Современная конкуренция. 2012. № 5 (35). С. 60-68
5. Коваленко А. И. Теоретические и методологические аспекты использования концепции «конкурентоспособности» в научных исследованиях // Современная конкуренция. 2013. № 6 (42). С. 65-79
6. Логвинова И. Л. Субъекты конкуренции на страховом рынке // Современная конкуренция. 2010.№ 2 (20). С. 49-61
7. Матвиенко Д. Ю. Стратегические альянсы в конкурентном взаимодействии компаний // Современная конкуренция. 2010. № 6 (24). С. 18-26
8. Матвиенко Д. Ю. Формы интеграционных объединений компаний // Современная конкуренция.2012. № 6 (36). С. 9-16
9. Покаместов И. Е., Леднев М. В. Конкурентная среда рынков международных факторских транзакций // Современная конкуренция. 2012.№ 5 (35). С. 113-125
10. Рубин Ю. Б. Дискуссионные вопросы современной теории конкуренции // Современная конкуренция. 2010. № 3 (21). С. 38-67
11. Рубин Ю. Б. Конкурентные позиции участников рынка в конкурентной среде // Современная конкуренция. 2014. № 2 (44). С. 121-143
12. Рубин Ю. Б. Конкуренция: упорядоченное взаимодействие в профессиональном бизнесе. М.: Маркет ДС, 2006
13. Рубин Ю. Б. Постановка задач имитационного моделирования тактических защитных конкурентных действий // Прикладная информатика. 2008. № 1 (13)
14. Рубин Ю. Б. Российское предпринимательство как направление российского образования // Современная конкуренция. 2012. № 6 (36). С. 5-8
15. Рубин Ю. Б. Что такое конкуренция? (Введение в теорию конкурентного поведения) // Современная конкуренция. 2014. № 1 (43). С. 101-126
16. Рубин Ю. Б. Стратегии и тактики конкурентного поведения // Современная конкуренция. 2007.№ 3 (3). С. 81-96
17. Рубин Ю. Б. Стратегии конкурентного поведения субъектов предпринимательства: поиск рационального выбора // Общество и экономика. 2005. № 2. С. 65-83
18. Рубин Ю. Б. Стратегии конкурентных действий // Современная конкуренция. 2014. № 4 (46). С. 101-143
19. Соболева Э. Ю. Обеспечение конкурентоспособности экспертных организаций в сфере образовательного аудита // Современная конкуренция. 2012. № 6 (36). С. 79-82
20. Стрельников М. Ю. Конкурентные действия системных интеграторов на ИТ - рынке: лидеры, претенденты на лидерство и другие участники рынка // Современная конкуренция. 2013. № 4 (40). С. 122-129
21. Экономическая стратегия фирмы / под ред.А. П. Градова. 3-е изд. СПб.: СпецЛит, 2000
22. Юданов А. Ю. Конкуренция: теория и практика.3-е изд. М: ГНОМ и Д, 2001. С. 32-33
23. Chen M.J. & Miller D. (1994). Competitive Attack, Retaliation and Performance: An Expectancy-Valence Framework. Strategic Management Journal. Vol. 15. Р. 85-102
24. Chen M.J. (1996). Competitor Analysis and Interfirm Rivalry: Toward a Theoretical Integration. Academy of Management Review. Vol. 21 (1). Р. 100-134
25. Chen M.J., Venkataraman S., Black S. S. & MacMillan I. C. (2002). The Role of Irreversibilities in Competitive Interaction: Behavioral Considerations from Organization Theory. Managerial and Decision Economics. Vol. 23. Р. 187-207
26. D’Aveni R. A. (1994). Hypercompetition: Managing the Dynamics of Strategic Maneuvering. Free Press: N. Y
27. Ferrier W. J. & Lee H. (2002). Strategic Aggressiveness, Variation, and Surprise: How the Sequential Pattern of Competitive Rivalry Influences Stock Market Returns. Journal of Managerial Issues. Vol. 14 (2). Р. 162-180
28. Ferrier W. J. (2001). Navigating the Competitive Landscape: The Drivers and Consequences of Competitive Aggressiveness. Academy of Management Journal. Vol. 44 (4). Р. 858-877
29. Ghemawat P. & Rivkin J. W. (2006). Creating Competitive Advantage. Boston: Harvard Business School
30. Grimm C. M., Lee H. & Smith K. G. Eds. (2006).Strategy as Action. Oxford University Press: Oxford
31. Hunt S. D. & Morgan R. M. (1995). The Comparative Advantage Theory of Competition. Journal of Marketing. Vol. 59 (2). Р. 1-15
32. Hunt S. D. & Morgan R. M. (1996). The Resource- Advantage Theory of Competition: Dynamics, Path Dependencies, and Evolutionary Dimensions. Journal of Marketing. Vol. 60 (4). Р. 107-114
33. Hunt S. D. (1995). The Resource-Advantage Theory of Competition: Towards Explaining Productivity and Economic Growth. Journal of Management Inquiry. Vol. 4 (4). Р. 317-332
34. Hunt S. D. (2000). A General Theory of Competition: Resources, Competences, Productivity, Economic Growth. Sage Publications: Thousand Oaks, California
35. MásRuiz F. J., NicolauGonzálbez J. L. & RuizMoreno F. (2005). Asymmetric Rivalry between Strategic Groups: Response, Speed of Response and Ex Ante Vs. Ex Post Competitive Interaction in the Spanish Bank Deposit Market. Strategic Management Journal. Vol. 26 (8). Р. 713-745
36. Smith K. G., Grimm C. M., Gannon M. J. & Chen M.J. (1991). Organizational Information Processing, Competitive Responses and Performance in the U. S. Domestic Airline Industry. Academy of Management Journal. Vol. 34 (1). Р. 60-85
37. Дик В. В. Конкурентные преимущества программного продукта и их связь с конкурентоспособностью его потребителя и производителя // Современная конкуренция. 2012. № 6 (36). С. 103-117
Review
For citations:
Rubin Yu. Development of competitive strategies. Journal of Modern Competition. 2014;(6):102-123. EDN: TGPTAF