Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Strategies for competitive actions

EDN: TAKHRB

Abstract

The article deals with the general theoretical definition of the strategy of competitive actions. The author describes the strategic group of competitive action, draws the contours of the strategic management level of competitive action, reveals the classification of types and kinds of competitive strategies. For each type of competitive strategies The author indicates the advantages and disadvantages, the base terms of implementation.

About the Author

Yu. Rubin
MFPU «Synergy»


References

1. Chen M.-J. & MacMillan I. C. (1992). Nonresponse and Delayed Response to Competitive Moves: The Roles of Competitor Dependence and Action Irreversibility. Academy of Management Journal 35 (3):539-570

2. Chen M.-J. & Miller D. (1994). Competitive Attack, Retaliation and Performance: An Expectancy Valence Framework. Strategic Management Journal. Vol. 15. Р. 85-102

3. Chen M.-J. (1996). Competitor Analysis and Interfirm Rivalry: Toward a Theoretical Integration. Academy of Management Review. Vol. 21 (1). Р. 100-134

4. Chen M.-J., Venkataraman S., Black S. S. & Mac- Millan I. C. (2002). The Role of Irreversibilities in Competitive Interaction: Behavioral Considerations from Organization Theory. Managerial and Decision Economics. Vol. 23. Р. 187-207

5. D’Aveni R. A. (1994). Hypercompetition: Managing the Dynamics of Strategic Maneuvering. Free Press: N. Y

6. Ferrier W. J. & Lee H. (2002). Strategic Aggressiveness, Variation, and Surprise: How the Sequential Pattern of Competitive Rivalry Influences Stock Market Returns. Journal of Managerial Issues. Vol. 14 (2). Р. 162-180

7. Ferrier W. J. (2001). Navigating the Competitive Landscape: The Drivers and Consequences of Competitive Aggressiveness. Academy of Management Journal. Vol. 44 (4). Р. 858-877

8. Ferrier W. J., Smith K. G. & Grimm C. M. (1999).The Role of Competitive Action in Market Share Erosion and Industry Dethronement: A Study of Industry Leaders and Challengers. Academy of Management Journal. Vol. 42 (4). Р. 372-388

9. Ferrier W. J., Smith K. G. & Grimm C. M. (1999). The Role of Competitive Action in Market Share Erosion and Industry Dethronement: A Study of Industry Leaders and Challengers. Academy of Management Journal. Vol. 42 (4). Р. 372-388

10. Ghemawat P. & Rivkin J. W. (2006). Creating Competitive Advantage. Boston: Harvard Business School.

11. Grimm C. M., Lee H. & Smith K. G. Eds. (2006). Strategy as Action. Oxford University Press: Oxford.

12. Hunt S. D. & Morgan R. M. (1995). The Comparative Advantage Theory of Competition. Journal of Marketing. Vol. 59 (2). Р. 1-15.

13. Hunt S. D. & Morgan R. M. (1996). The Resource-Advantage Theory of Competition: Dynamics, Path Dependencies, and Evolutionary Dimensions. Journal of Marketing. Vol. 60 (4). Р. 107-114.

14. Hunt S. D. (1995). The Resource-Advantage Theory of Competition: Towards Explaining Productivity and Economic Growth. Journal of Management Inquiry. Vol. 4 (4). Р. 317-332.

15. Hunt S. D. (2000). A General Theory of Competition: Resources, Competences, Productivity, Economic Growth. Sage Publications: Thousand Oaks, California.

16. Más-Ruiz F. J., Nicolau-Gonzálbez J. L. & Ruiz-Moreno F. (2005). Asymmetric Rivalry between Strategic Groups: Response, Speed of Response and Ex Ante Vs. Ex Post Competitive Interaction in the Spanish Bank Deposit Market. Strategic Management Journal. Vol. 26 (8). Р. 713-745.

17. Miller D. & Chen M.-J. (1996a). Nonconformity in Competitive Repertoires: A Sociological View of Markets. Social Forces 74 (4): 1209-1234.

18. Miller D. & Chen M.-J. (1996b). The Simplicity of Competitive Repertoires: An Empirical Analysis. Strategic Management Journal 17 (6): 419-439.

19. Porter M. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Competitors. N. Y., 1980.

20. Rhoades S. A. Power, Empire Building and Mergers. New York: Lexington Books, 1993. Р. 61-72.

21. Singh A. K. (2006). Creating competitive advantage. Feature Article. Vol. 33 (4). Р. 16-21.

22. Smith K. G., Grimm C. M., Gannon M. J. & Chen M.-J. (1991). Organizational Information Processing, Competitive Responses and Performance in the U. S. Domestic Airline Industry. Academy of Management Journal. Vol. 34 (1). Р. 60-85.

23. Бабошин А. В. Конкурентные позиции субъектов предпринимательства в современной теории конкуренции // Современная конкуренция. 2009. № 2 (14). С. 115-128.

24. Головин И. В. Разработка конкурентных стратегий. М.: Маркет ДС, 2004. - 128 с.

25. Дэй Дж. Стратегический маркетинг. М.: Эксмо, 2003. С. 56.

26. Клейнер Г. Б. Сущность и структура стратегии предприятия // Современная конкуренция. 2008. № 6 (12). С. 114-130.

27. Коваленко А. И. Дарение неукомплектованного оборудования как нарушение законодательства о защите конкуренции // Современная конкуренция. 2010. № 5 (23). С. 65-70.

28. Коваленко А. И. О конкуренции теорий конкуренций // Современная конкуренция. 2010. № 6 (24). С. 107-116.

29. Коваленко А. И. Теоретические и методологические аспекты использования концепции «конкурентоспособности» в научных исследованиях // Современная конкуренция. 2013. № 6 (42). С. 65-79.

30. Коваленко А. И., Полевой А. А. Конкурентные стратегии розничных сетей продуктов питания: классификация и эмпирический анализ // Современная конкуренция. 2012. № 5 (35). С. 60-68.

31. Котлер Ф. Маркетинг-менеджмент. СПб.: Питер Ком, 1998. - 559 с.

32. Ламбен Ж.-Ж. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива. СПб.: Наука, 1996. С. 341.

33. Ленин В. И. Империализм как высшая стадия капитализма // Полн. собр. соч. 5-е изд. М.: Государственное издательство политической литературы, 1962. С. 192.

34. Логвинова И. Л. Субъекты конкуренции на страховом рынке // Современная конкуренция. 2010. № 2 (20). С. 49-61.

35. Матвиенко Д. Ю. Формы интеграционных объединений компаний // Современная конкуренция. 2012. № 6 (36). С. 9-16.

36. Покаместов И. Е., Леднев М. В. Конкурентная среда рынков международных факторских транзакций // Современная конкуренция. 2012. № 5 (35). С. 113-125.

37. Портер М. Конкурентная стратегия. Методика анализа отраслей конкурентов. М.: Альпина Паблишер, 2011. - 454 с.

38. Портер М. Конкурентное преимущество. Как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость. М.: Альпина Бизнес Букс, 2005.

39. Рубин Ю. Б. Дискуссионные вопросы современной теории конкуренции // Современная конкуренция. 2010. № 3 (21). С. 38-67.

40. Рубин Ю. Б. Конкурентные позиции участников рынка в конкурентной среде // Современная конкуренция. 2014. № 2 (44). С. 121-143.

41. Рубин Ю. Б. Конкуренция: Упорядоченное взаимодействие в профессиональном бизнесе. М.: Маркет ДС, 2010. - 464 с.

42. Рубин Ю. Б. Российское предпринимательство как направление российского образования // Современная конкуренция. 2012. № 6 (36). С. 5-8.

43. Рубин Ю. Б. Стратегии конкурентного поведения субъектов предпринимательства: поиск рационального выбора // Общество и экономика. 2005. № 2. С. 65-83.

44. Рубин Ю. Б. Стратегии и тактики конкурентного поведения // Современная конкуренция. 2007. № 3 (3). С. 81-96.

45. Рубин Ю. Б. Что такое конкуренция? (Введение в теорию конкурентного поведения) // Современная конкуренция. 2014. № 1 (43). С. 101-126.

46. Рубин Ю. Б. Конкуренция: упорядоченное взаимодействие в профессиональном бизнесе. М.: Маркет ДС, 2006.

47. Соболева Э. Ю. Обеспечение конкурентоспособности экспертных организаций в сфере образовательного аудита // Современная конкуренция. 2012. № 6 (36). С. 79-82.

48. Стрельников М. Ю. Конкурентные действия системных интеграторов на ИТ - рынке: лидеры, претенденты на лидерство и другие участники рынка // Современная конкуренция. 2013. № 4 (40). С. 122-129.


Review

For citations:


Rubin Yu. Strategies for competitive actions. Journal of Modern Competition. 2014;(4):101-143. EDN: TAKHRB

Views: 4


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)