Повышение конкурентоспособности онлайн-рынков доверительных благ с помощью репутационных механизмов
EDN: RVTRMN
Аннотация
В данной статье рассматриваются онлайн-площадки в контексте асимметрии информации и ухудшающего отбора в сравнении их с оффлайновыми рынками. Ключевой тезис заключается в том, что без наличия дополнительных институтов, прежде всего репутационных, онлайн-модели рынков доверительных благ со временем теряют свою конкурентоспособность. Приводится обзор литературы, преимущественно зарубежной, посвященной анализу репутации в повышении конкурентоспособности онлайн-рынков, и указываются возможные направления архитектуры эффективных репутационных механизмов. Показывается, что через существующие на сегодняшний день электронные социальные институты продавец может строить свою репутацию, создавая для потребителей стимулы делиться информацией о качественном сервисе со своим кругом общения в социальных сетях. В заключение выделены предпосылки для более глубокого модельного анализа описанных феноменов, а также указываются направления дальнейших исследований.
Список литературы
1. Akerlof G. The Market for «Lemons»: Quality Uncertainty and the Market Mechanism // The Quarterly Journal of Economics. V. 84. August, 1970. Р. 488-500
2. Aperjis C., Johari R. Optimal Windows for Aggregating Ratings in Electronic Marketplaces // Management Science. Vol. 56. № 5. May, 2010. Р. 864- 880
3. Ba S., Pavlou P. A. Evidence of the effect of trust building technology in electronic markets - price premiums and buyer behavior. MIS Quarterly. Vol. 26. Is. 3. September, 2002. P. 243-268
4. Ba S., Pavlou P. A. Evidence of the Effect of Trust Building Technology in Electronic Markets: Price Premiums and Buyer Behavior // Journal of Marketing. 2002. № 59
5. Banerjee A., Fudenberg D. Word-of-Mouth Learning // Games and Economic Behavior. 2004. № 46. Р. 1-22
6. Biswas A., Biswas A. The diagnostic role of signals in the context of perceived risks in online shopping: do signals matter more on the web // Journal of Interactive Marketing. 2004. № 18 (3). Р. 30-45
7. Bolton G., Katok E., Ockenfels A. How effective are online reputation mechanisms? An experimental investigation // Management Science. Vol. 50. № 11. Nov., 2004
8. Chen J., Xu H., Whinston A. B. Moderated online communities and quality of user-generated content // Journal of Management Information Systems. Fall 2011. Vol. 28. № 2. Р. 237-268
9. Cheryl T. Druehl Strategic Product/Service Innovations of an Online Firm // Decision Sciences. Vol. 41. № 3. August, 2010
10. Daniel Amor. The e-busines revolution. Prentice Hall, New York, 2002
11. David Godes, Dina Mayzlin. The firm`s management of social interactions. 2005. Marketing Letters, 16. 3/4. Р. 415-428
12. Dellarocas C. Reputation Mechanism Design in On- line Trading Environments with Pure Moral // Information Systems Research. June, 2005. Vol. 16. № 2. Р. 209-230
13. Dellarocas C. The digitization of word-of-mouth: promise and challenges of online reputation mechanisms // Management Science. 2003. Vol. 49. № 10. October, 2003. Р. 1407-1424
14. Dellarocas C., Narayan R. A Statistical Measure of a Population's Propensity to Engage in Post-Purchase Online Word-of-Mouth // Statistical Science. Vol. 21. 2006. № 2. Р. 277-285
15. Dellarocas D. Online Reputation System-How to Design One That Does What You Need. MITSloan management review. 2010. Vol. 51. № 3
16. Dewally M., Ederington L. Reputation, certification, warranties, and information as remedies for seller-buyer information asymmetries: Lessons from the online comic book market // Journal of Business. 2006. № 79. Р. 693-730
17. Diamond D. Reputation acquisition in debt markets // Journal of Political economy. 1989. Vol. 97. № 4
18. Dimoka А., Yili Hong, Pavlou Р. А. On product uncertainty in online markets. MIS Quarterly. Vol. 36. 2012
19. Edward J. Deak. The economics of e-commerce and the internet. Thomson, South-Western, Mar 1, 2003. Business & Economics. - 428 p
20. Gaur V., Sharma N. K. A Dynamic Framework of Reputation Systems for an Agent Mediated e-market // IJCSI International Journal of Computer Science Issues. Vol. 8. Is. 4. July 2011
21. Ghose A. Internet Exchanges for Used Goods: An Empirical Analysis of Trade Patterns and Adverse Selection. MIS Quarterly. Vol. 33. Is. 2. June, 2009. P. 263-292
22. Güth W., Mengel F., Ockenfels A. An Evolutionary Analysis of Buyer Insurance and Seller Reputation in Online Markets // Theory and Decision. 2007. Vol. 63. Р. 265-282
23. Hu N., Pavlou P., Zhang J. Why do Online Product Reviews have a J-shaped Distribution? Overcoming Biases in Online Word-of-Mouth Communication // Working Paper. 2007
24. Huston J. H., Spencer R. W. Quality, Uncertainty and the Internet: The Market for Cyber Lemons // The American Economist. Vol. 46. № 1 (Spring, 2002). Р. 50-60
25. Jiang Z., Wang W., Benbasat I. Multimedia-Based Interactive Advising Technology for Online Consumer Decision Support // Communications of the ACM. Vol. 48. 2005. № 8. Р. 92-98
26. Jiangxia Hu. Business Models of Information Aggregators. MIT working papers, 2007
27. Klein T. J., Lambertz C., Spagnolo G., Stahl K. O. Last minute feedback // CEPR Discussion Paper. June, 2006. № 5693
28. Koch J. V., Cebula R. J. Price, quality, and service on the internet: Sense and nonsense // Building Research & Information. Vol. 33. Is. 2. 2002
29. Lee H. G. Do Electronic Marketplaces Lower the Price of Goods? // Communications of the ACM. Vol. 41. Is. 1. Jan., 1998. P. 73-80
30. Lewis Gregory. Asymmetric Information, Adverse Selection and Online Disclosure: The Case of eBay Motors // American Economic Review. 2011. № 101 (4). Р. 1535-46
31. Li X., Hitt L. M. Self Selection and Information Role of Online Product Reviews // Information Systems Research. December. Vol. 19. 2008. № 4. Р. 456-474
32. Liebeskind J., Rumelt R. P. Markets for Experience Goods with Performance Uncertainty // The RAND Journal of Economics. Vol. 20. № 4. Winter, 1989. Р. 601-621
33. Melnik M. I., Alm J. Does a seller's ecommerce reputation matter? Evidence from eBay auctions // The Journal of Industrial Economics. Vol. 50. Is. 3. September, 2002. Р. 337-349
34. Pavlou P. A., Dimoka A. The Nature and Role of Feedback Text Comments in Online Marketplaces: Implications for Trust Building, Price Premiums, and Seller Differentiation // Information Systems Research. December. Vol. 17. 2006. № 4. Р. 392-414
35. Pavlou P. A., Gefen D. Building Effective Online Marketplaces with Institution-Based Trust // Information Systems Research. 2004. № 15. Р. 37-59
36. Qingmin Liu. Information Acquisition and Reputation Dynamics // Review of Economic Studies. 2011. №78 (4). Р. 1400-1425
37. Resnick P., Zeckhauser R. Trust among strangers in internet transactions: empirical analysis of ebay's reputation system // The Economics of the Internet and E-Commerce. Michael R. Baye, editor. Vol. 11 of Advances in Applied Microeconomics. Amsterdam: Elsevier Science, 2002. Р. 127-157
38. Salop Steven. The noisy monopolist: imperfect information, price dispertion and price discrimination // The Review of Economic Studies. Vol. 44. № 3. Oct., 1977. Р. 393-406
39. Sarkar Mitrabarun, Brian Butler, Charles Steinfield. Cybermediaries in Electronic Marketspace: Toward Theory Building // Journal of Business Research. Vol. 41. № 3. March, 1998. Р. 215-221
40. Spence M. Job Market Signaling // The Quarterly Journal of Economics. Vol. 87. August, 1973. Р. 355-374
41. Thanasis G. Papaioannou, George D. Stamoulis. A mechanism that provides incentives for truthful feedback in peer-to-peer systems // Electronic Commerce. 2010. № 10. Р. 331-362
42. Thomas Lützkendorf, Thorsten M. Speer. Alleviating asymmetric information in propertymarkets: building performance and product quality as signals for consumers // Building Research and Information. Vol. 33. № 2. March - April, 2005. Р. 182-195
43. Winch G., Joyce P. Exploring the dynamics of building, and losing, consumer trust in B2C e-business // International Journal of Retail & Distribution Management. Vol. 34. Is. 7. 2006. Р. 541-555
44. Xiao B., Benbasat I. Ecommerce Product Recommendation Agents: Use, Characteristics, and Impact // MIS Quarterly. Vol. 31. March, 2007. № 1. Р. 137-209
45. Yannis Bakos J. A Strategic Analysis of Electronic Marketplaces. MIS Quarterly. Vol. 15. № 3. Special Issue: [Strategic Use of Information Systems] Sep., 1991. Р. 295-310
46. Yo-Sub Han Laehyun Kim. Computing user reputation in a social network of web 2.0 // Computing and Informatics. Vol. 31. 2012. Р. 447-462
47. Yubo Сhen, Qi Wang, Jinhong Xie. Online social interactions - a natural experiment on word of mouth versus observational learning // Journal of Marketing Research, Vol. XLVIII. April, 2011. Р. 238-254
48. Балакина Т. П. Экономика репетиторства: мотивы, стимулы, модели // Финансы и бизнес. 2011. № 1. C. 23-37
49. Долгин А. Манифест новой экономики. Вторая невидимая рука рынка. М.: АСТ, 2010
50. Исследование «Экономика Рунета 2011-2012». М.: НИУ ВШЭ, РАЭК. - 52 с
51. Каверзин И. Л., Махров П. Н. Факторы конкурентоспособности и инвестиционной привлекательности интернет-проектов // Современная конкуренция. 2012. № 5 (35). С. 44-53
52. Коваленко А. И. О конкуренции теорий конкуренций // Современная конкуренция. 2010. № 6 (24). С. 107-116
53. Розанова Н. М. Микроэкономика - руководство для будущих профессионалов. М.: Юрайт, 2012
Рецензия
Для цитирования:
Саперов Н. Повышение конкурентоспособности онлайн-рынков доверительных благ с помощью репутационных механизмов. Современная конкуренция. 2013;(5):44-64. EDN: RVTRMN
For citation:
Saperov N. IMPROVING THE COMPETITIVENESS OF ONLINE MARKETS OF CREDENCE GOODS WITH REPUTATION MECHANISMS. Journal of Modern Competition. 2013;(5):44-64. EDN: RVTRMN