Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

The meaning of intellectual capital in the achievement of sustainable competitive advantage of the company

EDN: OXATGH

Abstract

The article examines the process of forming the sustainable competitive advantage of a company (on the basis of the resource-based view) as the result of effective employment and development of core competences and components of intellectual capital. The article comments on the structural and functional interdependence of organizational, human and relational capitals of a company.

About the Author

E. Turova
Moscow Government


References

1. Белякова Г. Я., Сумина Е. В. Ключевые компетенции как основа устойчивого конкурентного преимущества предприятия // Электронный журнал «Исследовано в России». 2005.

2. http://zhurnal.ape.relarn.ru/articles/2005/104.pdf.

3. Грант P. M. Ресурсная теория конкурентных преимуществ: практические выводы для формулирования стратегии // Вестник СПбГУ. Сер. 8 «Менеджмент». 2003. Вып. 3, С. 47 - 75.

4. Каталевский Д. Ю. Эволюция концепций стратегического менеджмента: от Гарвардской школы внешней среды до ресурсного подхода к управлению // Вестник МГУ. Государственное управление. 2008. № 16.

5. Катькало В. С. Ресурсная концепция стратегического управления: генезис основных идей и понятий // Вестник СПб университета. Сер. Менеджмент. 2002. Вып. 4. С. 20 - 42.

6. Когут Б., Зандер У. Знания фирмы, комбинационные способности и репликация технологий // Российский журнал менеджмента. 2004. Т. 2. № 1. С. 121 - 140.

7. Руус Й., Пайк С., Фернстрем Л. Интеллектуальный капитал: практика управления. СПб.: Изд- во «Высшая школа менеджмента», 2008. 436 с.

8. Стратегии роста: Пер. с англ. - М.: Альпина Бизнес Букс, 2008. 213 с.

9. Тис Д. Дж., Пизано Г., Шуен Э. Динамические способности фирмы и стратегическое управление // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. Сер. «Менеджмент». 2003. № 4. С. 148.

10. Третьяк О. А. Своеобразие отношенческого подхода к стратегическому планированию // Российский журнал менеджмента, том 7, 2009. № 3. С. 61 - 64.

11. Хамел Г., Прахалад К. К. Конкурируя за будущее. Создание рынков завтрашнего дня. Пер. с анг. М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2002. 288 с.

12. Эдвинссон Л. Корпоративная долгота. Навигация в экономике, основанной на знаниях. М.: ИНФРА-М, 2005. 248 с.

13. Dyer J., Singh H. 1998. The relational view: cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage. Academy of Management Journal 23: 660 - 679.

14. Loasby B. The Organization of Capabilities // Journal of Economic Behavior & Organization. 1998. Vol. 35. P. 140.

15. Polanyi M. The Tacit Dimension. Garden City, NY: Doubleday, 1966.


Review

For citations:


Turova E. The meaning of intellectual capital in the achievement of sustainable competitive advantage of the company. Journal of Modern Competition. 2010;(6):65-73. EDN: OXATGH

Views: 3


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)