Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

ENTRANCE BARRIERS: THE MOST IMPORTANT COMPETITION-RESTICTING INSTRUMENT USED ON THE RUSSIAN MARKET

EDN: KASWOP

Abstract

A research was made into the characteristics of 180 organizations operating in the public catering segment in the Urals Region in spring of 2006. The authors use the research findings to examine the main entrance barriers set in the market segment. The article authors break all the barriers in two categories: the structure and technology-related ones and human behavior-related ones. The empirical data gathered from the poll respondents show that the behavior-related barriers are the most important ones in terms of their influence exerted on the segment newcomers. The article authors also examine the ways to overcome the barriers. Econometric analysis helped the authors find out that the franchising and direct investments are the efficient ways to overcome the entrance barriers set in the public catering market in the Urals Region.

About the Authors

S. Lukyanov
Ural Federal University


N. Kislyak
Ural Federal University


References

1. Лукьянов С., Кисляк Н. Отраслевые барьеры входа как важнейший инструмент политики ограничения конкуренции//Вопросы экономики. 2007. № 2.

2. Авдашева С. Б., Розанова Н. М. Теория организации отраслевых рынков. М., 1998

3. Bain J. Barriers to New Competition. Cambridge, Mass., Harvard Univ. Press, 1956.

4. Лукьянов С. А. Об определении отраслевых барьеров входа как центральной динамической характеристики отрасли // Проблемы современной экономики. 2006. № 3-4 (19-20). С. 115-120.

5. Audretsch D. B., Mata J. The post-entry performance of firms//Introduction, International Journal of Industrial Organization. 1995. Vol. 13. P. 413-419.

6. Burke A. E., To T. Can reduced entr y barriers worsen market performance? A model of employee entry//International Journal of Industrial Organization. 2001. Vol. 19. №. 5. P. 695-704.

7. Лукьянов С. А. Об определении отраслевых барьеров входа как центральной динамической характеристики отрасли//Современные проблемы экономики. 2006. № 3/4.

8. Мазуров В. Д. Математические методы распознавания образов в решении задач планирования и управления. Свердловск: Институт математики и механики УНЦ АН СССР, 1977. С. 8-15.

9. Авдашева С. Б., Розанова Н. М. Теория организации отраслевых рынков. М., 1998. С. 49.

10. Авдашева С. Б., Розанова Н. М. Теория организации отраслевых рынков. М., 1998. С. 49.

11. Словарь по экономике/Пер. с англ. под ред.П. А. Ватника. СПб.: Экономическая школа. 1998. С. 123.

12. Авраменко Е. С., Лукьянов С. А. Отраслевые барьеры входа и международный трансферт технологии в условиях глобализации мировой экономики. Екатеринбург: Изд-во Уральского университета, 2005. С. 90-117.

13. Авраменко Е. С., Лукьянов С. А. Отраслевые барьеры входа и международный трансферт технологии в условиях глобализации мировой экономики. Екатеринбург: Изд-во Уральского ун-та, 2005. С. 132 -157.

14. Schmalensee R. Entry Deterrence in the ready-to-eat breakfast cereal industry//The Bell Journal of Economics. 1978. Vol. 9. No.2. P. 305 -327

15. Авраменко Е. С., Лукьянов С. А. Отраслевые барьеры входа и международный трансферт технологии в условиях глобализации мировой экономики. Екатеринбург: Изд-во Уральского ун-та, 2005.

16. Тироль Ж. Рынки и рыночная власть: теория организации промышленности/Под ред. В. М. Гальперина и Н. А. Зенкевича. СПб.: Экономическая школа, 2000.

17. Лукьянов С. А. Об определении отраслевых барьеров входа как центральной динамической характеристики отрасли//Современные проблемы экономики. 2006. № 3/4.

18. Лукьянов С. А., Кисляк Н. В. Отраслевые барьеры входа как важнейший инструмент политики ограничения конкуренции//Вопросы экономики. 2007. № 2.

19. Bain J. Barriers to New Competition. Cambridge, Mass., Harvard Univ. Press, 1956

20. Gilbert R., Viues X. Entry Deterrence and the Free Rider Problem//Rev. Econ. Stud. 1986. Vol. 53.

21. Harrigan K. R. Barriers to entry and competitive strategies//Strategic Management Journal. 1983. Vol.2.

22. Schmalensee R. Entry Deterrence in the ready-to-eat breakfast cereal industry//The Bell Journal of Economics. 1978. Vol. 9. No. 2.

23. Spence A. M. Entry, Capacity, Investment and oligopolistic pricing//Bell Journal of Economics. 1977. Vol. 8.


Review

For citations:


Lukyanov S., Kislyak N. ENTRANCE BARRIERS: THE MOST IMPORTANT COMPETITION-RESTICTING INSTRUMENT USED ON THE RUSSIAN MARKET. Journal of Modern Competition. 2009;(1):54-71. EDN: KASWOP

Views: 4


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)