BUSINESS STRATEGY: THE CONCEPT AND THE STRUCTURE
EDN: JXZZHF
Abstract
One of the most important goals a business has in a competitive environment is to do the strategic planning and to elaborate a business development strategy. Unfortunately, many Russian businesses have failed to fulfill the task. The main reason why they have failed is the fact that a strategic planning theory and methodology that could suit the Russian businesses and that is in line with the achievements made by the world economic and management theory developers has not been elaborated in full. Our editorial board has asked Georgy Kleiner, a renowned Russian scientist, to give us his opinion on the business strategy choice and implementation issues. The methodology he uses in his works includes the traditional tried-and-true principle of moving from the abstract to the specific and from the specific to the implementation stage. Using the methodology, he shows the essence of the strategic approach used when elaborating a business development theory and choosing a business management principle. The main goal of the article is to determine the business strategy development process requirements that should be in line with the findings of the external and internal business environment research in which the entities that make decisions and fulfill the strategic tasks were examined. When forming a business strategy, it is important to streamline each sector business's strategy choices that seem to be endless and to describe the restricted and countable number of variants to choose from. The author's second goal is to elaborate and describe the recommendations needed to be followed when the businesses are on this necessary stage of the strategy development process
About the Author
G. KleinerReferences
1. Ансофф И. Стратегическое управление. М.: Экономика, 1989.
2. Деминг У. Э. Новая экономика. М.: Эксмо, 2006.
3. Клейнер Г Б. Стратегия предприятия. М.: Дело, 2008.
4. Клейнер Г. Б., Качалов Р. М., Нагрудная Н. Б. Формирование стратегии функционирования инновационно-промышленных кластеров. М.: ЦЭМИ РАН, 2007.
5. Мильнер Б. 3. Теория организации. М.: ИНФРА-М, 2003, 2004.
6. Минцберг Г., Куинн Дж. Б., Гошал С. Стратегический процесс. СПб.: Питер, 2001.
7. Томпсон А. А., Стрикленд А. Дж. Стратегический менеджмент. Концепции и ситуации для анализа. М.; СПб.; Киев: Вильяме, 2003.
8. Экономическая стратегия фирмы/Под ред. А. П. Градова. СПб.: Специальная литература, 1995; 2003.
9. Экономическая стратегия фирмы: Учебник/Под ред. проф. А. П. Градова. СПб.: Специальная литература, 1995. С. 16.
10. Экономическая стратегия фирмы: Учеб. посо бие/Под ред. проф. А. П. Градова. СПб.: Специаль ная литература, 2003. С. 26.
11. Виханский О. С. Стратегическое управление. М.: Издательство Московского университета, 1995. С. 62.
12. Тренев Н. Н. Стратегическое управление. М.: ПРИОР, 2000
13. Wright P.,Pringle C.,Kroll М. Strategic Management Text and Cases. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon, 1992.
14. Mockler R. J. Strategic Management: An Integrative Context-Specific Process. Harrisburg-London: Idea Group Publishing, 1992.
15. Ефремов В.С. Стратегия бизнеса: концепции и методы планирования: учеб. пособие. М.: Финпресс, 1998. 192 с.
16. Нельсон Р., Уинтер С. Эволюционная теория экономических изменений. М.: Финстатинформ, 2000. С. 31.
17. Минцберг Г., Альстрэнд Б., Лэмпел Д. Школы стратегий. СПб.: Питер, 2000.
18. Коно Т. Стратегия и структура японских пред приятий. М.: Прогресс, 1987.
19. Клейнер Г. Б., Тамбовцев В. П., Качалов Р. М. Предприятие в нестабильной экономической среде: риски, стратегии, безопасность. М.: Экономика, 1997.
20. Ансофф И. Стратегическое управление. М.: Экономика, 1989.
21. Porter M. Competitive Advantage. N. Y.: Free Press, 1985.
22. Портер М. Конкуренция. Michael Е. Porter on Competition. M.: Вильямс, 2006.
Review
For citations:
Kleiner G. BUSINESS STRATEGY: THE CONCEPT AND THE STRUCTURE. Journal of Modern Competition. 2008;(6):114-130. EDN: JXZZHF