Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Competitive Comparison of Advertising Channels under Influence of External Economic Factors

https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-5-53-65

EDN: GKSSJL

Abstract

External economic factors have a significant impact on the competitiveness of the companies. The Russian advertising market, which has gone through several periods of crisis and has not fully reached the stage of equilibrium, is becoming one of the most affected industries in the modern history of Russia. The purpose of the study is to analyze the advertising market in Russia in the context of the dynamics of competitiveness and forecast its development in 2022. The authors of the article provide an analysis of the main steps of the marketing strategy of companies in a competitive market, such as situational analysis, work with market dynamics and segment selection, including Porter’s main factors of competition, planning, organization and budgeting, marketing plan implementation and evaluation of its effectiveness, with a focus on the marketing communications tools that are most in demand on the Russian market, as well as analyze the situation of the spring of 2022, the impact of events on the competitive situation in the advertising market and present their forecast for its recovery and development. As part of this work, the authors conducted a small field study among representatives of manufacturing companies and advertising agencies to identify the actual changes in the advertising market. The main hypothesis of the authors: the suspension of marketing activities by 50 percent or more, was largely confirmed, under the influence of several global companies quitting the Russian market or the decision of brands to suspend activities in Russia until the situation stabilizes.

About the Authors

Galina G. Deryabina
Synergy University; Peoples’ Friendship University of Russia (PFUR)


Nina V. Trubnikova
Peoples’ Friendship University of Russia (PFUR)


References

1. Арутюнян А. А., Арутюнян Л. А., Захарова Г. М. Коммуникации в трансформируемом обществе // Реклама. Теория и практика. 2021. № 1. С. 2-7. DOI: 10.36627/2410-9622-2021-1-1-2-7.

2. Баторшина Г. Д., Проценко Ю. В., Чумикова С. Ю. Маркетинговые инструменты продвижения в социальных сетях // Маркетинговые коммуникации. 2021. № 4. С. 308-313. DOI: 10.36627/2619-1407-2021- 4-4-308-313.

3. Веселов С. В. Трансформация рекламной индустрии под влиянием пандемии // Реклама. Теория и практика. 2021. № 4. С. 242-253. DOI: 10.36627/2410-9622-2021-4-4-242-253.

4. Винник А. Е. Рынок наружной рекламы в условиях пандемии // Вестник АГТУ. Серия: Экономика. 2021. № 2. С. 98-107. DOI: 10.24143/2073-5537-2021-2-98-107.

5. Горбов А. В. Таргетированная реклама в социальных сетях Facebook6 и "ВКонтакте" // Интернет-маркетинг. 2021. № 1. С. 48-55. DOI: 10.36627/2619-1369-2021-1-1-48-55.

6. Дерябина Г. Г. Теория и практика рекламных кампаний. Программа курса и практические лекции по направлению "Реклама и связи с общественностью". - М.: ИМЭБ РУДН, 2019. - 86 с.

7. Котлер Ф., Келлер К. Л. Маркетинг менеджмент. - 12-е изд. - СПб.: Питер, 2009. - 816 с.

8. Нэреш К. М. Маркетинговые исследования. Практическое руководство. - 4-е изд. - М.: ИД "Вильямс", 2009. - 635 с.

9. Объем рекламы в средствах ее распространения в 2021 году [Электронный ресурс] // АКАР. URL: https://www.akarussia.ru/knowledge/market_size/id10015 (дата обращения: 28.04.2022).

10. Портер Е. М. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов / пер. с англ. - М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. - 454 с.

11. Пять "П" стратегии. Генри Минцберг (The Strategy Process. Henry Mintzberg, James Brian Quinn, Sumatra Ghoshal, 1998, p.13-21) [Электронный ресурс] // Экономическая стратегия организации. URL: https://www.sites.google.com/site/strategiaorg/lekcii/izucenie (дата обращения: 28.04.2022).

12. Россер Р. Реальность в рекламе / пер. с англ. URL: http://filurin.ru/wp-content/uploads/2010/04/Rosser-Reeves- Reality-in-Advertising.doc (дата обращения: 28.04.2022).

13. Рубин Ю. Б. Стратегии конкурентного поведения субъектов предпринимательства: поиск рационального выбора // Общество и экономика. 2005. № 2. С. 65-83.

14. Рубин Ю. Б. Управление собственным бизнесом. - 14-е изд., перераб. и доп. - М.: Московский финансово- промышленный университет "Синергия", 2016. - 976 с.

15. Ульяшенко Д., NMi Group: российские медиаагентства выйдут на первый план // Sostav. 01.04.2022. URL: https://www.sostav.ru/publication/nmi-group-53541.html (дата обращения: 28.04.2022).


Review

For citations:


Deryabina G., Trubnikova N. Competitive Comparison of Advertising Channels under Influence of External Economic Factors. Journal of Modern Competition. 2022;16(5):53-65. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-5-53-65. EDN: GKSSJL

Views: 3


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)