Organization of Public Catering as a Factor in the Competitiveness of Hotel Complexes
https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-5-33-52
EDN: QRLZNQ
Abstract
The relevance of the study lies in the fact that in the context of the development of the regions of the country, the tourism and hotel business contributes to the activation of the national economy. The provision of hospitality services stimulates the creation of additional direct and indirect jobs, increasing the tourist attractiveness of the destination, intensifying incoming tourist and, accordingly, financial traffic. With the evolution of society, technical and technological progress, informatization and other ongoing processes, the requests and needs of the guests of collective accommodation facilities have changed significantly. In this regard, the service in the restaurant at the hotel comes to the fore and in terms of its quality, based on consumer assessments and judgments, guests and visitors actively form a subjective opinion in relation to the entire hotel complex, which, to a large extent, has a multidirectional impact on the results of commercial and financial activities, service market entity. This circumstance predetermines the need to revise the conceptual approaches of hotels to the organization of restaurant service and customer service in the system of relations “hotel - restaurant - guest”. The purpose of the study is to review, generalize and supplement the existing theoretical approaches to the organization of catering for tourists in hotel complexes and to conduct a comparative assessment of restaurants at hotels (on the example of Novosibirsk) to identify some advantages and disadvantages in their work for compiling a rating. In the process of research, general scientific methods of theoretical and empirical knowledge were used: analysis and synthesis, the method of comparative assessments, ranking (rating). In the study, the authors summarize theoretical approaches to the organization of public catering at hotels in order to form a holistic view and clarify its role in the modern tourism and hotel business, taking into account the transformation of consumer preferences and the existing competition in the service market. A review of approaches to the definition of the concept of “public catering” is carried out, the features of consumer behavior are determined when tourists choose food at the hotel, the logistics component of the hotel business is concretized and substantiated, in the context of the latest consumer requests, the principles of effective restaurant design are presented and supplemented as a response of hoteliers to modern challenges, are noted aspects of customer perception of the quality of service in a hotel restaurant. To test and confirm the research hypothesis, a comparative assessment of public catering establishments at hotel complexes (on the example of Novosibirsk) is carried out, which allows highlighting the range of problems and positive aspects of restaurants. Based on the results of the comparative assessment, a rating of restaurants is compiled, which clearly demonstrates the current position of catering facilities in the tourism and hospitality market of the metropolis.
About the Authors
Ivan Yu. SewruikovOlga V. Leushina
Vera Z. Shurbe
References
1. Постановление Правительства РФ от 18 ноября 2020 г. № 1860 "Об утверждении Положения o классификации гостиниц" [Электронный ресурс] // СПС "КонсультантПлюс". URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_368948/(дата обращения: 10.07.2022).
2. ГОСТ 31985-2013. Услуги общественного питания. Термины и определения [Электронный ресурс] // СПС "КонсультантПлюс". URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_165477/(дата обращения: 10.07.2022).
3. Аршинова А. Н., Лучина Н. А. Общественное питание как элемент туристского обслуживания // Управленческие технологии и модели модернизационных процессов в российской экономике: история и современность. Сборник научных статей II Международной научно-практической конференции. под редакцией Кузьминой В.М., 2015. С. 70-72.
4. Белоцерковская Н. В., Миргалауов И. Р. Анализ конкурентоспособности гостиничного предприятия // Молодой ученый. 2020. № 2 (292). С. 230-235.
5. Долгих Е. В. История общественного питания в России по законодательным источникам (1626-1861 гг.) // Исторический журнал: научные исследования. 2015. № 5. С. 605-619. DOI: 10.7256/2222-1972.2015.5.16564.
6. Ефимов А. В. Теоретические основы мотивации туристов при выборе средств размещения // Стратегии и современные тренды регионального туризма и гостеприимства: материалы Всероссийской научно- практической конференции. - Саратов, 2019. С. 237-243.
7. Ефремова Е. Н. Организация общественного питания в образовательных организациях // Форум. Серия: Гуманитарные и экономические науки. 2021. № 3 (23). С. 38-42.
8. Костюкова Е. И., Романенко А. В. Общественное питание: особенности обслуживания клиентов // На страже экономики. 2018. № 4 (7). С. 35-42.
9. Макарова Д. Д. Стандарты обслуживания и нормативно-правовая база как основа предоставления конкурентоспособного гостиничного продукта // Туризм: право и экономика. 2022. № 1. С. 10-13. DOI: 10.18572/1813-1212-2022-1-10-13.
10. Нюренбергер Л. Б., Якшигулов Р. А. Ресторанный бизнес как элемент индустрии туризма // Актуальные проблемы развития туризма: материалы международной научно-практической конференции. - М., 2019. С. 478-481.
11. Платонова Е. Д., Платонов А. Ю., Ягодкина И. А., Емельянов А. А., Богомолова Ю. И., Латун В. В. Современные теоретико-методологические ориентиры в экономическом исследовании: традиции и новации // Интернет-журнал "НАУКОВЕДЕНИЕ". 2012. № 4 (13). С. 1-18.
12. Севрюков И. Ю., Шурбе В. З. Современная сфера общественного питания в структуре индустрии туризма и гостеприимства: сущность, типология, актуальное состояние // Финансовая экономика. 2022. № 1. С. 70-77.
13. Токарева К. Г. Понятие и виды услуг общественного питания // Современные тенденции развития науки и технологий. 2016. № 8-5. С. 70-73.
14. Щербина А. В. Особенности логистической деятельности в индустрии гостеприимства // Московский экономический журнал. 2018. № 5 (3). С. 357-364. DOI: 10.24411/2413-046X-2018-15091.
15. Abdelmawgoud M. T. A. Meals Pricing Strategies in The Egyptian Hotels: An Analytical Study // Journal of the Faculty of Tourism and Hotels - University of Sadat City. 2020. Vol. 4. No. 1/2. P. 79-103.
Review
For citations:
Sewruikov I., Leushina O., Shurbe V. Organization of Public Catering as a Factor in the Competitiveness of Hotel Complexes. Journal of Modern Competition. 2022;16(5):33-52. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-5-33-52. EDN: QRLZNQ